Friday, May 26, 2017

Jangan jadi bodoh

Haruslah difahami bahawa menjadi bodoh dan diperbodohkan orang ini adalah sifat yang hina dan dhinakan. Walaupun demikian, kadangkala tanpa kita sedari kita juga bertindak membodohkankan orang dengan memandang rendah pada orang ataupun pencapaian orang tertentu. Dilihat pencapaian dirinya lebih tinggi dari orang lain. Oleh itu hindarkan diri dari membodohkan orang kerana tidak ada satu pun nikmat yang hasil dari perbuatan itu melainkan sombng bongkak, ria’ dan takabbur sahaja.

Jika pula kita selalu diperbodohkan, bermakna ada sesuatu yang tidak kena dengan diri kita sehingga kita dilihat bodoh. Disebabkan kita selalu dibodohkan orang, nilai harga diri kita akan merosot, menurun dan keyakinan diri akan hilang. Orang yang diperbodohkan itu menjadi bahan ejekan dan di main-mainkan sesuka hati dijadikan kuda tunggangan samada secara sedar atau tidak sedar.

Untuk mengelakkan diri dari membodohkan orang, eloklah kita bermuhasabah diri. Berkawanlah dengan kawan-kawan yang boleh membantu dengan kata-kata yang lunak berbau nasihat dan berjiwa besar. Berkawanlah dengan orang yang selalu memberikan perangsang untuk maju, bukan orang yang mencari jalan bagaimana hendak meruntuhkan kawan.

Elakkan diri dari dibodohkan orang dengan mencari ilmu dan berwaspada dengan orang yang suka membodohkan orang. Jauhkan diri dari kawan-kawan yang sedemikian kerana boleh ia melemahkan diri, menjatuhkan nilai diri dan menjadikan diri tidak dihormati.

Moral of the story: Berwaspadalah dan cari jalan supaya nilai harga diri anda sentiasa bertambah.

Beza kawan dan sahabat

Entri ni cm copy dari blog merpati putih. CM tertarik dgn maksud yang blogger ni ceritakan. Kadang2 kita blh tersalah anggap. Cthnya kita anggap seorang itu sahabat tapi hakikatnya kawan biasa jer. Hal ni blh dilihat bila berlaku sesuatu isu. Dan sebaliknya yang kita anggap sekadar kawan tulah sebenarnya sahabat sejati. Terpulang pada tanggapan sesorang.. jom baca entri ni.

Apa beza kawan dan sahabat?

Kawan ialah kawan yang  biasa-biasa. Maksudnya dia hanya menjadi kawan awak sebab awak satu kuliah yang sama, satu kelas yang sama atau satu rumah yang sama atau duduk satu kawasan yang sama. Hubungan awak dan dia taklah seakrab mana dan tak lebih dari batas begitu.

Burung: Jom kita amik gambar kenangan... 1,2,3 senyum...
Tikus: Kau tak segan ke berkawan ngan aku nie ha... Dah lah hitam, hodoh dan busuk pulak tue...
Burung: Tak baik cakap macam tu, kau lah best friend forever aku..  (sambil peluk tikus guna sayapnya)

                   Tapi sahabat atau sahabat sejati ialah seseorang yang ada dengan awak di saat awak susah atau senang, kaya atau miskin, sihat atau sakit, gembira atau berdukacita , ketawa atau menangis. Pendek kata dia sentiasa ada. Seorang sahabat dia akan sentiasa beri pertolongan sedaya dan semampu yang dia boleh saat awak memerlukan dia, dan pertolongan dia tanpa perlu awak minta atau terpaksa merayu-rayu kat dia. Pertolongan itu tak semestinya dalam bentuk wang ringgit, kebendaan tapi ia juga termasuklah kata-kata nasihat, motivasi dan  dorongan yang membakar semangat awak untuk meneruskan kehidupan.

Kambing: Gatal-gatal lah badan aku nie
Monyet: Meh sini aku check... Kot-kot ada kutu ke..
Kambing: Terima kasih nyet..
Monyet:Sama-sama. Bab cari-cari kutu nie kau serah jer kat aku...hehehehe

           Seorang sahabat sejati takkan pernah memandang kasta kebendaan, wang ringgit, harta atau kedudukan dalam menjalinkan persahabatan. Apa yang penting ialah kejujuran dan keikhlasan dalam bersahabat. Iaitu bersahabat tanpa ada niat atau matlamat tertentu. Seorang sahabat akan menegur kesilapan dan kekhilafan sahabatnya (menegur tanpa menjatuhkan aibnya, iaitu menegur secara berhikmah), ini kerana dia amat menyayangi sahabatnya itu dan dia tak mahu sahabatnya terus-terusan melakukan kesilapan dalam hidup yang boleh merosakkan diri mahupun masa depan sahabatnya tadi. Seorang sahabat yang baik akan sentiasa mendoakan yang baik-baik buat sahabatnya. Seorang sahabat yang jujur tidak pernah merasa iri hati melihat kelebihan atau kesenangan yang dimiliki sahabatnya, malah dia akan menjadikan kejayaan sahabatnya sebagai sumber inspirasi untuk dirinya berjaya kelak. Seorang sahabat yang jujur akan senang hati melihat sahabatnya gembira dan senang, dan dia akan merasa sedih apabila melihat sahabatnya mendrita atau merana.

Ayam: Dah petang dah nie aku kena balik, tapi kaki aku sakit nie...
Kucing: Takpe meh aku hantar kau balik. Cepat panjat, aku dukung kau..

                  Mencari kawan memang mudah tapi mencari sahabat sejati amatlah payah. Sahabat sejati nie susah nak jumpa, tapi saya yakin setiap orang pasti ada seorang sahabat sejatinya yang tersendiri. Jumlah kawan juga biasanya lebih banyak dari sahabat sejati.

http://merpatiputih88.blogspot.my/2015/10/beza-kawan-dan-sahabat.html?m=1

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...