Tuesday, December 2, 2014

Soalan-soalan bodoh

1 ) Shower
*baru keluar bilik air,habis mandi shower*
Mak : Baru shower ke ?
Aku : Tak , hujan kat bilik air .
2 ) FB chat
*blupp!* (bunyi chat)
Stranger : HyE , ngA watPer uH ? NgA on9 kEw ?
Aku : Tak , tengah panjat menara KLCC !!
3 ) Raya korban
*kat dalam kereta time raya korban*
Adik aku : Ma , penah tak ada orang yang kena sembelih ?
Mak aku : Haaa , rasa2 ada tak ?
4 ) Jenazah
*A terserempak dengan B*
A : Semalam aku ternampak makcik kau dikebumikan , dia dah meninggal ke ?
B : Haaa kalau anda bijak laksana ,  cubalah teka bodoh .
5 ) Telur masin
*time makan*
Mak aku : Ek , terlebih masin pulak telur masin ni harini.
Aku : Ha'ah kan , sebelum ni manis je .
6 ) Gelak
*A tengah gelak2 sebab B buat lawak*
B : Apsal kau gelak doh ?
A : Sebab taklawak,sebab tu la aku gelak !!
7 ) Main bola
*tengah saat genting , Kamil berusaha untuk menjaringkan gol *
Jurulatih : Kamon !! Cepat !! Apa yang kau kena buat cuma jaringkan gol je !!! Cepat gol kan ! Kamon kamon !
Kamil : Habis tu kau ingat aku tengah buat apa sekarang ni ? Buru unikorn ?! *sambil lari2 bawak bola*
8 ) Pantai 

Alia : Wey jom pegi Teluk Batik hari Ahad ni .
Dila : Nak mandi2 ke ?
Alia : Eh taklaaa . Saje nak korek2 pasir kot2 terjumpa tulang dinasour.
9 ) Keluar rumah
Zila : Mak , nak keluar kejap petang ni .
Mak : Dengan kawan2 ke ?
Zila : Ehhh, mestilah dengan musuh2 saya .
10 ) Pemadam
A : Dude nak pinjam pemadam .
B : Nak buat apa ?
A : Nak tolong Harry Potter lawan Voldermort doh !
11 ) Ajak tengok wayang
A : Jom tengok wayang petang ni wey .
B : Nak tengok movie ke ?
A : Takdelahhh,saje nak kira berapa banyak seat yang ada kat dalam tu .
12 ) Tengah tengok wayang 
*A dan B baru je lepas tengok salah satu scene movie yang hebat gila bapak*
A : Wey kau nampak tak scene tadi tu weyh ?!
B : Taknampak langsung doh ! Aku bayar tiket ni semata2 nak tengok siling je doh !
13 ) Hospital 
*A tengah lawat B yang tengah patah kaki,tangan dan leher akibat eksiden*
A : Pehhh !! Sakit tak wey ?
B : Bodoh , mana sakit dol .
14 ) Tak dengar
*dalam kelas*
A : Wey .
B : *dok mengelamun,tak dengar*
A : Woi ! 
B : *masih tak dengar* *taklama tu baru perasan* Eh kau panggil aku ke tadi ?
A : Eh taklaaa . Aku panggil meja ni tadi . Hai meja , apa khabar ? Sihat ?
15 ) Sewa kereta 
Someone : Kereta sewa ni korang amik sendiri lah kan tadi ?
Aku : Eh takdelahh , kereta ni datang sendiri tadi .
16 ) Eksiden 
*A ternampak B eksiden gila teruk dan berdarah2*
A : Kau okey tak ??
B : Okey !! *siap buat thumbs up*
17 ) Makanan
*aku tengah nak bayar makanan,amik banyak2 sebab lapar gila babeng*
Pakcik : Ni berapa orang yang nak makan ni ?
Aku : Eh takde sapa nak makan pon . Saje2 beli pastu buang .
18 ) Mesin ATM
*B ternampak A baru lepas cucuk duit*
B : Wahhh,duit banyak2 ni kau cucuk kat ATM ke tadi ?
A : Alhamdulillah turun dari langit .
19 ) Iklan TV
*suara kat iklan TV*
"Samsung Galaxy S III , designed for humans" 
Aku : Aku ingatkan untuk anjing sebelah rumah aku tadi !
20 ) Nak sewa kereta 
Tokey : Nak sewa kereta ke ?
Aku : Taklah , nak sewa Titanic . Ada tak kat sini ?
 
 http://myraazraff.blogspot.com

Friday, November 14, 2014

Pertandingan DIkir Barat Kebangsaan RTM 2014 - suku akhir

Alhamdulillah syukur kehadrat Ilahi kumpulan Sunang Detaga iaitu sebuah kumpulan dikir barat yang CM sertai yang berpengkalan di Lembah Klang layak ke peringkat akhir pertandingan dikir barat kebangsaan 2014 anjuran RTM. Macam tak caya lak rasa dapat melangkah ke final. Tarikh dijangka pertandingan akhir itu ialah bulan 2 2015. Lambat Lagi tarikhnya jadi sempat la membuat persedian untuk ke final. Pertandingan peringkat suku akhir berlangsung di Kelantan iaitu di Kolej Kemahiran Tinggi Mara di Lubok Jong Pasir Mas. Sebanyak 10 pasukan yang berentap di peringkat suku akhir untuk melayakkan diri ke peringkat akhir. Akhirnya 4 buah kumpulan berjaya ke peringkat akhir iaitu Kump. Sunang Detaga, KL, Kumpulan Sri Kemayan Bachok, Kel. Kumpulan Suara Proton, Shah Alam, Sel dan Kump Lubalang Hasil, LHDN Kota Bharu, Kel. 4 buah kump ini akan merebut hadiah tempat pertam iaitu RM40 ribu. Semoga Kumpulan Detaga beroleh kejayaan nanti. Nanti jangan lupa saksikan pertandingan peringkat akhir bulan 2 2015 di TV1 secara langsung yer... kalau nak tengok streaming peringkat suku akhir hari tuboleh tengok kat sini : http://new.livestream.com/accounts/10837684/events/3567693

Sempena kumpulan Sunang Detaga melayakkan diri ke peringkat suku akhir, CM telah design baju t shirt Sunang Detaga yang bercopkan lambang sayap Gold yang sangat ekslusif. Khas untuk suku akhir. Untuk final akan CM design yang lain. Kalau sape nak tempah masih ada lagi. what's up CM 017-9080175.


Tuesday, November 4, 2014

Photo Booth Ranggi creation

Alhamdulillah berakhir sudah perjalanan Hari Keusahawanan Kokurikulum 2014. Program yang berlangsung dengan begitu meriahnya akhirnya sudah menutup tirainya. Nak tau CM bertugas sebagai apa hari keusahawanan tu? CM bertugas mengambil gambar Photo Booth. Kitaorang buka photo booth bertemakan warung yang sangat unik ccetusan idea kawan CM. So CM pun designlah Backdrop 8 X 8 bertemakan warung. Rasa nak pecah kepala fikir camne nak buat. akhirnya mendapat idea dan idea itu telah diterjemahkan ke atas backdrop. hehehe. Memang tak menang tangan la jawabnya mengambil gambar pada hari keusahawan tu. Yang menarik Ambik gambar terus print dengan harganya RM3 sahaja. Murahkan. kalau siapa2 nak buak photo booth sempena hari perkahwinan, keusahawanan ker, hari graduasi ker atau hari kanak-kanak ker atau apa2 majlis lah senang boleh la contact CM dengan emailkan CM di suaramuda@gmail.com atau layari Facebook www.facebook.com/ranggicreation . Insyaallah mesti hari anda akan lebih meriah. Bergantung kepada anda nak pakej macam mana, Nak jemput kami sewa tapak ker atau nak sewa ker atau apa2 jelah boleh emailkan saya yer. CM. Ni antara gambar yang sempat CM Save kat laptop. Menarikkan?




Wednesday, October 8, 2014

Hari keusahawanan kokurikulum

Bulan yang sibuk. Itulah gambaran yang boleh CM katakan untuk mengambarkan kesibukan CM selaku ajk hari usahawan kokurikulum sekolah 2014. CM dilantik menjadi ajk kupon dengan beberapa orang guru lain. Jadi memang orang penting la jgk ni kena siapkan kupon yang berjumlah Rm50 ribu ni. Huhu. Hampir dua mgu jgk nak siap kupon tu. Nasib baik la dapat ajk yang sangat2 komited dengan tugasan yang diberikan. Semuanya berjalan dengan lancar walaupun mendapat tekanan dari pentadbir nak kena siapkan cepat sebab nak jual awal. Lepas siap kupon timbul la tugasan baru bahagian promosi. Walaupun dah ada cikgu yang buat banner, tapi GB bagi kepercayaan untuk CM buat banner, bunting dan flyers untuk dihebahkan sebagai mempromosikan hari keusahawanan kokurikulum tu. Alhamdulillah GB sangat berpuas hati hasil kerja CM. Hehehe... tu jelah... nak kongsikan. Jadi bagi sape2 nak datang hari keusahawanan tu nanti datang la yer. Semua maklumat ada kat banner bawah ni...

Ni flyers Yang akan diedarkan di kawasan sekolah berdekatan

Ni banner yang CM buat 5 x 10

ni bunting 2 x 4 nak gantung kat pokok nanti

ni banner yang kawan CM buat dah lama dah gantung kat pagar sekolah

Saturday, September 13, 2014

Bersihkan hati

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana  hendak mencuci hati oleh Pakar Motivasi Prof Dato’ Fadhilah Kamsah..

Motivasi Prof Dato' Fadhilah Kamsah..

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih”

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100X sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki,orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah “Qulhu-allah” sebanyak 3X.

5) Berma’af-ma’afan sesama kawan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri
sendiri,merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka)

7) Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat,aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya CUBALAH!!

8) Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa)

10) Kekalkan wuduk

11) Bersedekah

12) Belanja orang makan.

13) Jaga makanan – jangan makan makanan yang subhat

14) Berkawan dengan ulama

15) Berkawan dengan orang miskin (menginsafi)

16) Pesan pada orang, jadi baik

17) Menjaga pacaindera (mata, telinga,mulut…dsb), jangan dengar orang mengumpat.

Tuesday, September 9, 2014

Hipokrit

Lama dah CM  x menulis ni. Kali ini rasa nak menulis lak. Tgk tajuk tu macam x puas hati jer kn hahahaha. Memang pun CM mmg tak puas hati dengan orang yanh bersikap hipokrit.  Rasa menyampah, nak muntah dan sebagainya. Benci betul rasa orang macam ni. Contohnya depan kita berlakon baik tapi di belakang pandai la nak membohongnya. Orang yang macam ni la CM rasa nak bagi pelempang bag tercabut rahang gigi. Tak payah la nak hipokrit sangat.  Kalau x suka cakap jer tak sukakan. Kat depan kononnya semua suka la kan tapi belakang... huhu... ada jugak manusia jenis macam ini. Hipokrit yang tak boleh blah. Jadilah diri sendiri dan taka payah nak hipokrit sangatttt. Geram betul rasa... grrrr. Tu jelah luahan kali ini tentang orang hipokrit.  Menyampah!!!!

Wednesday, August 20, 2014

Alkisah adieb dan adriey

Dua hero comel CM merupakan orang yang paling CM sayang.  Hari2 berlalu penuh kebahagiaan dan kegembiraan. seronokkan tgk anak membesar depan mata dengan keletah lucunya dan sedikit nakal.

Ok mula2 nal cerita pasal Abg Adieb dulu. Anak sulung dn merupakan hero dalam keluarga. Tiada istilah takut kat orang.  Tak kira la sape yang dia jumpa mesti kena tolak. Yang sebaya dengan dia la. Kadang2 risau nak bawak jalan rumah orang disebabkan kenakalan dia tu semua barang dia sentuh. Huhu. Itulah adieb. Pengubat jiwa dan lara papa. Selalu kena cubit sebab cakap x nk dgr. Tp tu lah.. kita cubit dia, dia cubit kita balik. Silap ajaran. Hahaha.

Manakala Adriey pula dah nak jadi obesiti dah. Ikut papa dia la tu hahaha. Mana x obesitinya baru masuk 3 bulan dah berat 7.8 kg. Pampers kena pakai saiz L dah. Dasyat kn anak CM ni. Kalau balik sekolah mesti dua2 hero ni akan CM peluk. Hilang segala masalah di sekolah. Adib pulak seronok dgr dia cakp yea yea papa balik. .. heheh... adriey lak tersenyum tersengih sorang2 suruh papa dia ambik tu.

Alhamdulillah syukur padaMu ya Allah dikurniakan dua orang cahaya mata yang sangat comel dan menjadi penghibur dikala sunyi. Semoga anak2 CM menjadi anak yang soleh dan diredhai Allah selalu. Aminnnn.

Semakin banyak

Semakin digali lubang itu
Semakin dalam lubangnya
Tiada penghujung
Tiada noktahnya

Semakin banyak
Semakin banyak
Semakin banyak
Benda didalam lubang itu
Teruskan menggali
Tanpa disedari
Entah berapa dalam lagi
Perlu ku gali
Untuk mencari
Apa di dalam lubang itu

Setelah ku temui
Ku sedari
Tidak semua dapat dipenuhi
Hasrat hati
Dalam gelap gelita
Yang penuh misteri
Noktah!

Hasil Nukilan : CM

Wednesday, August 6, 2014

MEMUJUK SABAR




Beginilah akhirnya
saban hari ada cerita baru
yang datang dan pergi
menjadi kenangan
menjadi ingatan
yang pasti menjadi pengalaman.

Esok belum pasti
janji kejadian
janji Tuhan
kita menanti
dan memujuk sabar
yang mengganggu perasaan.

Wednesday, July 23, 2014

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Dikesempatan ini CM ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada seluruh umat islam di dunia ini. Kalau ada yang terasa hati tentang penulisan dalam blog ini CM memohon jutaan kemaafan. Terutama sekali kepada pengunjung blog CM ni. Diharapkan lebaran kali ini lebih bermakna dan memberi lembaran baru kepada kita semua untuk beribadat kepada Allah setelah sebulan berpuasa. yang nak balik kampung tu hati-hatilah yer bawa kenderaan tu ingat orang yang tersayang. CM dijangka balik kampung kat Kelantan nnti pada hari jumaat kalau tiada aral melintanglah. Tak sabarnya nak balik kampung...... :)
Ni Poster yang CM design untuk sekolah CM. Boleh la yer.... ;)

Sunday, July 13, 2014

Lidah Bercabang

Dalam satu-satu organisasi, rumahtangga, masyarakat mesti ada segelintir yang tergolong dalam mulut lidah bercabang. Mereka ini boleh dinamakan perosak sebab akan mengakibatkan perbalahan, pergaduhan dan ketidaksefahaman antara satu sama lain. Sedih, kan? Yang jadi mangsanya, kita semua ini.

Lidah bercabang ini sebenarnya adalah peribahasa yang bermaksud selalu berubah-rubah dan tidak dapat dipercayai. Juga dikenali dengan lidah biawak.

Selalunya orang yang lidah bercabang ini, nampak luarannya baik dan sopan. Katakan dia berborak dengan orang A tentang kisah X, lepas itu dia cakap dengan orang B tentang kisah X yang telah bertukar versi lain. Tidak ke.. pening kalau orang A dan orang B berborak tentang kisah X? Ada dua versi yang berlainan tentang kisah X. Kalau kisah X satu perkara penting, tidak ke aniaya namanya itu?

Motif? Ada yang nak nampak diri dia sahaja yang bagus di depan rakan-rakan lain. Ada yang suka porak perandakan keadaan, akan rasa puas hati dengan cara ini. Ada yang rasa dengki dan jeles sehingga berdendam. Pendek kata, yang tiada motif pun ada juga. Tapi semuanya tentulah negatif. Buanglah semua sifat-sifat negatif ini yang semakin akan memburukkan keadaan. Sejarah juga telah membuktikan bahawa keruntuhan kebanyakan kerajaan teragung di masa dahulu adalah daripada konflik, perebutan kuasa dan masalah dalaman.

Apa yang patut kita buat? Paling mudah cuba selidik dahulu kisah X yang sebenarnya daripada orang lain juga. Jangan mudah terlalu percaya dengan orang yang lidah bercabang ini. Hadapi situasi getir yang diwujudkan oleh golongan lidah bercabang ini dengan cara yang rasional dan ada pertimbangan. Lama-kelamaan yang benar akan muncul. Pada masa itu terbukti segalanya. Harus diingat, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya akan jatuh ke tanah jua. Sampai bila kita nak berada di takuk yang lama, dengan era yang serba maju dengan internet dan penggunaan sosial media yang meluas, CM rasa makin terasa banyak yang tidak boleh percayai. Naik takut pun ada.

Mula-mula tidak terlalu besar impaknya jika hanya melibatkan satu-satu komuniti, kelompok atau kejiranan. Tetapi bila ianya telah tersebar meluas melalui media sosial seperti facebook, blog, twitter, instagram dan lain-lain akan lebih mengeruhkan keadaan dan melibatkan komuniti yang lebih besar. Bila dah sampai tahap ini, memang terlalu bahaya dan berisiko tinggi. Walaupun kisah X hanya datang dari seorang yang lidah bercabang.


sumber : www.mialana.com

Wednesday, July 9, 2014

Cara Mengatasi Bayi Menangis

Menangis secara berterusan adalah masalah bayi baru lahir atau berusia kurang dari setahun yang biasa dihadapi ibu bapa atau penjaga.
Menangis adalah satu cara bayi berhubung untuk menunjukkan mereka mempunyai masalah atau tidak selesa.
Menurut Konsultan ­Tangisan Bayi, Uswatun ­Hasanah Mohd Habib, bayi menangis disebabkan beberapa alasan antaranya kehendak rutin seperti lapar, mengantuk, mahu sendawa, tidak selesa atau kembung perut.

“Selain itu, bayi menangis juga disebabkan tidak sihat atau berada dalam kesakitan. Bukan itu saja, lazimnya semua bayi akan menangis apabila emosi terganggu.
Foto1. BAYI perlu dibedung dengan betul.

“Gangguan emosi dalam kalangan dewasa berlaku disebabkan tekanan berbanding bayi yang berpunca daripada perasaan cemas atau berasa rimas.

“Biasanya ibu bapa atau penjaga akan cuba melakukan pelbagai cara untuk mententeramkan bayi bagi mengenal pasti sebab si kecil menangis,” kata­nya.

Tambahnya, ada kala­nya bayi berasa rimas selepas perubahan dialami iaitu ­daripada alam rahim ke dunia baru. Justeru, pelbagai bunyi suara yang ­
didengari akan membuatkan dirinya berasa lemas atau rimas.

Kehilangan sensasi ketika bayi di dalam rahim juga membuatkannya berasa tidak selesa. Terdapat lima ­jenis bunyi tangisan rutin bayi yang boleh dikenal ­pasti bagi mengetahui masalah dialami bayi. Antaranya:

1. Lapar - ‘neh’
2. Mengantuk - ‘owh’
3. Tidak selesa (termasuk emosi terganggu) - ‘heh’
4. Kembung - ‘eairh’
5. Mahu sendawa - ‘eh’


Teknik 5S

“Disebabkan itu, teknik ‘rawatan dakapan’ yang dikenali sebagai colic-calm (penawar sawan ta­ngis) atau suis tutup ta­ngisan bayi diperkenalkan sejak 12 tahun lalu.

“Ia adalah kombinasi lima teknik yang digelar 5S. ­Semua teknik ini di­ilhamkan daripada sensasi di dalam rahim yang menjadi sebab fetus (janin) kekal bertenang sepanjang sembilan bulan di dalam kandungan ibu,” katanya.

Kelima-lima elemen teknik berkenaan bukanlah perkara baru. Hampir semua ibu tahu mengenai teknik itu, namun tidak mengetahui cara yang tepat untuk melaksanaka­nnya mengikut turutan yang betul.

Ini biasa berlaku terutama kepada bayi yang mempunyai masalah kembung atau sensitif. Teknik tepat dan mengikut turutan yang betul dapat membantu menenangkan bayi dalam tempoh beberapa minit saja.

Lakukan kelima-lima teknik berkenaan mengikut turutan dan apabila bayi sudah bertenang atau tidur, letakkan seperti biasa di tempat tidur.

Sila ambil perhatian, ­apabila bayi menangis berterusan, ini adalah satu ­petanda penyakit yang teruk. Sekiranya bayi masih menangis berterusan meskipun semua cara sudah diambil untuk memujuk atau ada petanda selain disebutkan di atas, jangan ragu terus mendapatkan rawatan di hospital.

Lima teknik berkenaan sesuai dilakukan kepada bayi di bawah usia enam bulan. Antara tekniknya ­adalah:

1. Bedung (swaddle)

Bedung adalah salah satu teknik meniru posisi bayi dan keterbatasan ruang di dalam rahim ibu. Ia akan membuatkan bayi berasa seperti sentiasa dipeluk. ­Bedung saja tidak mampu mententeramkan bayi yang sedang mena­ngis, tetapi ­teknik ini diperlukan kerana dapat mengelakkan tangan dan kaki terus bergerak tanpa kawalan.

Sebarang cara membedung bayi boleh digunakan selagi ia dibalut dengan ketat di bahagian abdomen bagi mengelakkan tangan bayi ter­keluar. Elakkan bedung yang ketat di bahagian kaki dan pinggang agar bayi tidak berasa sakit selain ­memudahkan si kecil membengkok atau meng­gerakkan kaki.


2. Posisi mengiring atau ­meniarap (side/stomach)

Ia boleh dilakukan de­ngan memegang bayi dalam posisi mengiring atau meniarap dengan keseluruhan perut dan abdomen di atas lengan kita.

Teknik ini meniru posisi bayi semasa di dalam rahim yang sentiasa dalam kedudukan sisi atau terapung dengan bahagian depan badan mengadap ke dinding rahim (3D) dan bukannya baring telentang seperti kebiasaan kita meletak bayi.


3. Bunyi ‘sssh’ (Ssshing sound)

Buat bunyi ‘sssh’ di telinga bayi atau memasang sebarang bunyian yang dapat menenangkan si kecil. Ini kerana bayi sangat gemarkan bunyian. Ramai pakar dan banyak kajian membuktikan rahim adalah tempat yang sangat bising dengan kekuatan bunyi mencecah hingga 90 desibel iaitu lebih kuat daripada bunyi pembersih vakum.

Bunyi ini datang daripada pelbagai sumber ­antaranya bunyi aliran deras darah ibu ke setiap salur, buka dan tutup injap jantung, proses pencernaan dalam usus serta bunyian dari dunia luar yang dibuktikan hampir tidak ditapis sebelum menerobos masuk ke dalam rahim.

Namun, ia langsung tidak mengganggu janin kerana bunyian akhir yang sampai ke pendengarannya dikurangkan. Ini kerana gegendang telinga janin masih tebal dengan teli­nganya diselaputi verniks dan ruang tengahnya pula dipenuhi dengan air ketuban.

Justeru, kehilangan unsur bunyian itu meresahkan bayi dan kita dapat membantu bayi bertenang malah tidur lebih lena jika dipasang bunyi-bunyian dengan syarat irama yang dipasang cukup kuat. Ia bagi memastikan bunyian akhir yang sampai ke pendengaran bayi menyamai kekuatan bunyi yang biasa didengari semasa di dalam rahim.

Ibu bapa boleh menggunakan pelbagai sumber bunyian antaranya membeli cakera padat yang mendapat sentuhan teknik jurutera bunyi atau boleh memasang radio dan televisyen.

Semua sumber ini boleh dipasang pada jarak empat hingga enam kaki daripada bayi. Selain itu, ibu bapa atau penjaga juga boleh membuat bunyian ‘sssh’ di telinga bayi.

Bunyi dipasang lebih kuat di puncak tangisan bayi dan merendahkan ­kekuatannya apabila bayi bertenang. Mungkin ibu bapa sedar kebanyakan bayi tidur lebih lena di siang hari walau berhampiran sumber bunyi aktiviti ­harian di dalam rumah. Ia juga menjadi sebab bayi lebih mudah dan kerap terjaga di malam hari terutama apabila suasana sunyi.


4. Hayunan (swing)

Semasa di dalam rahim, hampir setiap masa bayi berasa seperti dihayun apabila ibu bergerak. Bayi memang suka dihayun.

Ramai daripada kita sedar janin lebih kerap menendang pada waktu malam ketika ibu tidur. Apabila bayi masih mena­ngis ­selepas melakukan tiga teknik di atas, cuba hayun bayi dengan pantas dan kerap.

Namun, bayi harus dipegang erat. Kepantasan hayunan bayi boleh dikurangkan ketika si kecil sudah bertenang. Caranya pegang bahagian dagu bayi dan goyangkan kepala. Pada masa sama lakukan hayunan badan sambil membunyikan ‘sssh’.


5. Menghisap (sucking)

Memberi bayi sesuatu untuk dihisap seperti puting, payudara atau jari bersih akan mengurangkan tangisan bayi. Bayi gemar menghisap dan kadang kala ada ibu bapa yang berpeluang melihat imbasan imej janin di dalam rahim sedang menghisap jari.

Masalahnya, janin mampu mengekalkan jarinya di dalam mulut untuk tujuan menghisap kerana kedudukan dan keterbatasan ruang rahim.

Namun, bayi tidak boleh membuat perkara yang sama selepas dilahirkan kerana kemampuan ototnya dan kemahiran menghisap jari yang hanya muncul selepas berusia empat bulan ke atas. Justeru, bayi perlu dibantu mendapatkan elemen menghisap untuk mengekalkan ketenangannya.


Kesan membiarkan bayi menangis

Ujar Uswatun Hasanah, satu fakta penting yang harus di ketahui oleh semua orang ialah tangisan berlebihan boleh memudaratkan bayi. Sains memberitahu kita bahawa bayi akan berasa panik dan resah apabila dibiarkan mena­ngis tanpa diberi perhatian.

Bukan itu saja, ia juga boleh memudaratkan bayi serta memberi impak negatif terhadap otak si kecil. Fakta di bawah adalah penerangannya mengenai perkara ini:

Ketidakstabilan hormon dan bahan kimia di dalam otak

Kajian mendapati, bayi yang sering dibiarkan bersendirian dalam suasana tertekan mempunyai tahap lambakan hormon ­kortisol (hormon yang dikaitkan ­tekanan) yang abnormal.

Dr Allan Schore dari Pusat Pengajian Perubatan UCLA menjelaskan, lambakan hormon ini memusnahkan hubungan antara saraf di bahagian penting otak bayi yang sedang berkembang.

Fakta kemusnahan hubungan antara saraf atau dipanggil neurotransmitter ini juga dijelaskan sepasukan pengkaji di Universiti Yale dan Pusat Pengajian Perubatan Harvard.

Mereka mendapati ­tahap kemusnahan di dalam otak bayi yang sering dibiarkan menangis bersendirian menyamai kemusnahan otak orang dewasa yang ­mengalami penyakit ­kemurungan.

Kajian lanjutan berkaitan impak negatif tangisan terhadap otak menunjukkan bayi mengalami potensi peningkatan 10 kali ganda menjadi kanak-­kanak ­hiperaktif dan kekurangan tumpuan (ADHD) yang akan alami masalah pembelajaran di sekolah dan mempunyai kemahiran sosial yang lemah.

Hal ini dapat ­dijelaskan menerusi penemuan Dr Bruce Perry dari Universiti Baylor. Kajian berkenaan mendapati bayi yang ­dibiarkan menangis untuk tempoh panjang berdepan dengan stimulasi tekanan yang kronik dan melampau di dalam otaknya. Situasi ini akan mengubah fungsi dan struktur otak bayi secara amnya.


Kemunduran perkemba­ngan intelektual, emosi dan kemahiran sosial

Pasukan Dr Rao dari Institut Kesihatan Nasional ­Amerika Syarikat membuktikan bayi yang mengalami episod tangisan berpanjangan (tetapi bukan disebabkan kolik) pada tiga bulan pertama mempunyai tahap IQ rendah iaitu purata sembilan mata kurang ­menjelang usia lima tahun berbanding kanak-kanak lain.

Kanak-kanak ini juga menunjukkan kelembapan perkemba­ngan fungsi motor badan. Pengkaji di Universiti Penn­sylvania dan Arizona pula mendapati bayi yang menangis secara berlebihan di awal usianya mempamerkan kesukaran mengawal emosi seawal usia 10 bulan serta menjadi sangat cerewet walaupun cuba ditenangkan.

Ini kerana sistem badan dan otak bayi sudah terbiasa berada di dalam fasa sistem adrenalin terlebih aktif hasil keresahan dan panik berpanjangan kerana tangisan mereka diabaikan.


INFO

Sebab bayi menangis:

• Lapar dan dahaga
• Mengantuk atau letih
• Kesejukan atau basah
• Minta didukung
• Perlu ditukarkan lampin
• Berada di dalam kesakitan atau tidak selesa

Sunday, July 6, 2014

Biar bodoh asal tak diperbodohkan

Lama dah CM x menulis blog. Malam ni rasa nak menulis sikit. Maklum la bz ssekarang ni. Huhu. Kepada umat islam CM ucapkan selamat beepuasa dan berpuasalah dengan penuh penghayatan di bulan Ramadhan yang mulia ini. Insyaallah besar ganjarannya yang bakal kita perolehi.

Sehari dua ni tak tahulah nak cakap camner.  Nak kata happy tu happy gak tapi dalam happy tu rasa ada benda yang tak kena lagi ni. Mungkin mainan perasaan kot. Orang cakap biar kita bodoh tapi jangan diperbodohkan. Apa maksudnya?  Macam ni la lebih kurang kalau kita bodoh xpe x menyusahkan orang tapi kalau kita diperbodohkan tu yang paling bodoh dalam dunia ni. Contohnya macam ni la... depan kita semua ok ok ok tapi belakang kita cakap x ok. Rasa macam bodoh tak? Bodohkan rasa. Taka faham lagi? Ok contoh lain, depan kita cakap lain tapi belakang cakap lain. X sama apa yang diungkapkan. Macam tu la lebih kurang. Dah fahamkan. Rasa menyirap darah kalau kena macam tu. Tapi xper hanya Allah yang tahu segalanya. Bukan semua orang jujur dengan kita walau baik macam mana sekalipun tak mungkin 100% akan jujur dengan kita. Betul tak? Kita yang beria-ia melakukan sesuatu perkara sedangkan orang itu sebaliknya. Ibarat pepatah "mencurah air ke daun keladi". Gitulah lebih kurang.  Macam tak kena jer pepatah hahaha... 

Apa2 pun kena ingat janji Allah itu pasti!. Jangan risau apa yang kita rancang x semestinya kita dapat tapi mungkin ada benda lain lagi baik yang akan Allah bagi untuk kita. Jangan sedih menerima ujian kerana dengan ujian itulah Allah menunjukkan kasih sayangnNya kepada kita.

Apa2 pun bila CM percaya kat seseorang CM akan bagi 100% kepercayaan tapi ingat sekali kepercayaan CM dikhianati selamanya CM tak akan mempercayai lagi walau 1% sahaja. Tapikan ada jugak kawan2 yang tak jujur bila bercakap. Boleh nampak riak wajahnya bila bercakap. Tak tahulah nasib badan boleh kawan2 macam tu. Semoga kawan CM tak macam tu dan yang paling penting ialah kejujuran serta keikhlasan perlu ada dalam persahabatan.


Wednesday, July 2, 2014

Selamat menunaikan ibadah puasa Ramadhan



Apabila dalam kata dan perbuatan terukir salah dan khilaf, yakni dengan segala kerendahan hati kecil ini ingin terucap mohon maaf setulus-tulusnya. Selamat menunaikan ibadah puasa Ramadhan

Ya Allah, muliakan dan sayangilah saudaraku ini, bahagiakan keluarganya limpahkan rezekinya, kuatkan imannya. Berikanlah kenikmatan ibadahnya, jauhkan dari segala fitnah. Amin. “AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN”

Marhaban ya Ramadhan, pucuk selasih bertunas menjulang.Dahannya patah tolong betulkan, puasa Ramadhan kembali menjelang, salah dan khilaf mohon dimaafkan. Selamat Menunaikan Ibadah puasa bagi tahun1433

Mengharap padi dalam lesung, yang ada cuma rumpun jerami
Harapan hati bertatap langsung, cuma terlayang sms ini
Sebelum cahaya padam, Sebelum hidup berakhir
Sebelum pintu taubat tertutup, Sebelum Ramadhan datang
saya mohon maaf zahir dan batin

Jika semua HARTA adalah RACUN maka ZAKAT lah penawarnya,
Jika seluruh UMUR adalah DOSA maka TAKWA dan TAUBAT lah UBATnya
Jika seluruh BULAN adalah NODA maka RAMADHAN lah pemutihnya,MOHON MAAF ZAHIR DAN BATIN,SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA

Kerana Gelap malamMU ku terjaga, keranaMU ku bergerak melangkah menuju mentariMU, kusambut pemberianMU , dengan harapan kudapat kerinduanMu
Selamat menunaikan Ibadah Puasa

Manusia tak pernah lari dari salah dan khilaf
Kerana manusia bukan makhluk yang sempurna
Di bulan yang suci ini mari kita bermaafan
Agar tiada dendam dan hasad dengki
Marhaban ya Ramadhan
Mohon maaf zahir batin

Perkataan yg indah adalah ALLAH
Lagu yg merdu adalah AZAN
Media yg terbaik adalah AL-QURAN
Senam yg sihat adalah SOLAT
Diet yg sempurna adalah PUASA
Kebersihan yg menyegarkan adalah WUDHU
Perjalanan yg indah adalah HAJI
Khayalan yg baik adalah ingat akan  DOSA dan TAUBAT
Mudah-mudahan di bulan yg suci ini hadir membawa iman dan takwa.AMIN

Parking EVO 10 merasa was-was
Tiada penjaga takut kecurian
Tidak puasa merasa was-was
Masuk neraka didera siksaan

Dahulunya ingin sekali ku memohon maaf padamu
Tapi dek kerana diriku terlalu malu ku pendamkan hasrat itu
Hari ini ku beranikan diri pinta sesuatu darimu
Menjelang puasa ku harap kau berikan maafmu

Setitik tinta jadi noda
setitik salah jadi dosa
Bulan penuh berkat segera tiba
Mari tekun ibadah di bulan puasa
Marhaban ya Ramadan, sambutlah dengan senyuman

CINTA datang dan pergi tanpa di duga
KASIH SAYANG datangnya tanpa terasa
HATI berkata tanpa dusta
Datangnya bulan RAMADHAN adalah RAHMAT, marilah kita menyambut BULAN ini dengan CINTA dan KASIH SAYANG

Indah malam kerana bintang
Indah taman kerana bunga
Indah cinta kerana kasih sayang
Indah hidup kerana silaturahim
Oleh itu mari indahkan bulan Ramadhan dengan ibadahNYA

Monday, June 2, 2014

I think punya pasal

Ni pasal kerja. Macam2 sistem sekarabg ni yer kena buat. Semua online. Yang terbaru I think. Hampir sebulan baru dapat siapkan benda ni. Katanya wajib buat jadi kena buat. CM kononnya dilantik sebagai pegawai pemandu untuk membimbing guru2 lain untuk siapkan benda ni. Tapi disebabkan kesuntukan masa x sempat siap. Sekarang ada ruang masa time cuti sebelum balik kampung akhirnya I think dah siap sepenuhnya.  Huhu lega sangat. Kalau tak, stress gila nak menyiapkannya. Huhu. Tu jelah  antara perkara online yang terbaru kena buat. Huhu.

Dua dah

Alhamdulillah syukur kepada Allah yang telah mengurniakan 2 orang cahaya mata yang sangat comel buat kami berdua. Inilah penyambung legasi keturunan kami yang akan mendoakan kami disana kelak. Ya Allah, kami sangat bersyukur diatas kurniaan Mu ini. Kami akan lanksanakan tanggungjawab yang diamanahkan ini sebaik mungkin dan akan memastikan anak2 kami menjadi penghuni syurga Mu Ya Allah. Yang sulung bernama Muhammad Qhalief Adieb dan yang kedua bernama Muhammad Qayl Adriey. Kedua2nya amat kami sayang. Walaupun Adieb sekarang ni terpaksa berkongsi kasih dengan adiknya namun sikit pun kasih sayang kami kepada mereka tidak berbelah bahagi. Sayangnya tetap sama dan tidak sikit pun berat sebelah. Selepas ini kena bersedia dari segi mental sebabnya kedua2 merupakan anak lelaki. Faham2 sajalah macam mana jadi nanti keadaan rumah. Kadang2 menguji kesabaran tapi itulah indahnya bila mereka ada. Rumah tak pernah sunyi dengan telatah Adieb. Sekarang tambah sorang lagi Adriey, kita tengok apa yang akan jadi lagi lepas ini. Hahaha. Apa pun kami tidak akan rasa semua itu tekanan bagi kami kerana anak2 kami merupakan penghibur dikala kami kesunyian dan kesedihan. Ya Allah kami sangat2 bersyukur diatas kurniaan ini. Alhamdulillah.

Tuesday, May 20, 2014

Kenapa Perempuan Suka Merajuk

  

Perempuan bila disakiti dia tak marah tapi dia sedih dan masuk bilik menangis time macam ni dia akan cari someone untuk luahkan perasaan. Selalunya yang dicari sahabat baiknya dan lelaki. Lelaki perlu memahami keadaan ini. Melayan kerenah perempuan seperti melayan kerenah baby, manja, kadang-kadang gedik, mengada, kuat nangis dan kuat merajuk, tetapi itu comel sebenarnya.

Kenapa perempuan suka merajuk sebab utamanya dia perlu perhatian lelaki agar pujuk mereka. Perempuan sentiasa inginkan perhatian daripada lelaki agar sentiasa amik berat tentang mereka. Perempuan nak lelaki sentiasa ada dengan dia sebab tu bila lelaki tak text perempuan. dia akan merajuk dan inginkan lelaki pujuk supaya tahu yang mereka sedang tertunggu-tunggu.

Kenapa perempuan suka merajuk. sebab hati perempuan ini lembut mudah terasa , sebab tu bila tersalah cakap sikit jea kadang-kadang perempuan akan terasa hati dan merajuk dan tugas lelaki nak pujuknya balik agar tidak merajuk. Sebab itu nak cakap dengan perempuan jangan tinggikan suara, nanti dia merajuk, jangan cakap bahasa yang kesat nanti dia merajuk. Cakap kata-kata yang manis itu membuat dia lebih suka.

Kenapa perempuan suka merajuk. sebab dia nak uji lelaki boleh tahan lama denggannya. Perempuan bila merajuk lelaki tak pujuk dia akan marah. Bila lelaki dah pujuk dia akan lagi merajuk. Lelaki kena anggap itu comel bukan beban. Kadang-kadang dia bukan nak uji lelaki tetapi dah itu sifatnya.

kenapa perempuan suka merajuk sebab nak manja-manja dengan lelakinya. Lelaki perlu memahami dan jangan terlalu amik sensitif tentang hal ini. Layan la dia dengan kesempatan yang ada itu dapat merapatkan lagi hubungan. Cara perempuan nak manja dengan lelaki dengan merajuknya.

Kenapa perempuan merajuk sebab dia jealous. Kadang perempuan taknak lelaki terlalu rapat dengan perempuan atau kawan perempuan lain itu boleh buat dia cemburu dan marah tiba-tiba merajuk. dan merajuk ini berpanjangan.

Kenapa perempuan suka merajuk sebab nak tunjuk kecomelannya. Perempuan memang teserlah kecomelannya time ni. dia hanya akan tunjuk kepada lelaki dia jea bukan kepada orang lain. untunglah lelaki kerana dapat tengok kecomelannya time merajuk. Pernah tengok perempuan merajuk dengan orang yang dia tak kenal. tdak pernah sesekali. Perempuan akan merajuk first reaksi mukanya lain jarang lelaki dapat tengok dan mulutnya akan muncung, selepas itu masuk bilik berguling atas katil sambil peluk bantal dan nangis. kadang-kadang menangis sampai keluar hingus. itu adalah comel, Indahnya an jika seorang lelaki dapat bergelar suami kepada isterinya.

Bukan senang nak jaga hati seorang perempuan kejap-kejap dia marah tapi dia marah tak seperti marah tapi meluahkan perasaan, kejap-kejap dia manja dan tiba-tiba dia boleh merajuk. itulah perempuan.

Friday, May 16, 2014

Hadiah hari guru paling bermakna

Tahun ini buat pertama kalinya sejak menjadi guru CM x sambut hari guru di sekolah. Nak tahu kenapa? Sebabnya CM telah dianugerahkan hadiah yang paling bermakna dalam hidup sepanjang menjadi guru. CM menyambutnya di wad bersalin Hospital Selayang. Malam sebelum tu kan, bukan main lagi buat persiapan nak sambut hari guru kat sekolah. Baju batik dah siap potong untuk di pakai di hari guru tu. Latihan persembahan hari guru pun dah seminggu praktis.  Semangat sungguh rasa nak sambut hari guru. Tapi baby tak bagi sambut kat sekolah sebab dia suruh sambut dia kat hospital. Sambut hari guru bersama-sama baby yang kedua di hoapital. Tepat jam 8.00 pagi pada 16 Mei 2014, lahirlah seorang putera yang sangat comel. Ya Allah syukur sangat dikurniakan hadiah paling bermakna hari guru pada tarikh keramat 16 Mei. Dari Klang ke Selayang yang mengambil masa setengah jam pada jam 3.30 pagi cukup memberi kegembiraan yang bermakna kepada CM walaupun tak dijangka baby akan keluar pada hari 16 Mei. Syukur pada Mu Ya Allah.

Thursday, May 15, 2014

10 pemain bola sepak terkaya didunia

Senarai 10 pemain terkaya dunia termasuk dua bintang Liga Perdana Inggeris ini adalah merangkumi aset, gaji, tempoh kontrak, bonus dan pengesahan penajaan. 
1. Cristiano Ronaldo: RM660 juta (£122 juta)

Pemain Portugal yang dinobatkan pemain terbaik dunia pada 2013 ini hanya sedikit mengatasi pesaingnya Lionel Messi selepas berada di kedudukan teratas senarai pemain terkaya di dunia.

2. Lionel Messi: RM652 juta (£120.5 juta)

Bintang Barcelona yang juga pemenang Ballon d’Or 2013 berada di kedudukan kedua di belakang Ronaldo, dengan Barca turut dikecewakan tiga kali berturut-turut selepas gagal mengatasi Real dalam merebut kejuaraan La Liga sebelum ini.

3. Samuel Eto'o: RM378 juta (£70 juta)

Pemain Cameroon menerima pemotongan gaji sebanyak RM70 juta (£13 juta) selepas menyertai Chelsea dari Anzhi Makhachkala musim ini, dengan gajinya berubah dari RM1,900,000 (RM£350,000) kepada RM540,000 (£100,000). Ketika di Rusia beliau merupakan pemain bola sepak yang menerima gaji tertinggi di dunia.

4. Wayne Rooney: RM373 juta (£69 juta)

Penyerang Manchester United ini baru sahaja menandatangani kontrak terbesar dalam sejarah bola sepak British yang mana beliau akan menerima RM460 juta (£85 juta) dalam tempoh lima tahun akan datang. Dengan perjanjian baru ditambah dengan pelbagai perjanjian, ia membuatkan Rooney menjadi pemain bola sepak Inggeris yang menerima bayaran tertinggi.

5. Kaka: RM365 juta (£67.5 juta)

Pemain Brazil yang kecundang di Real Madrid, namun kembali bangkit ke prestasi terbaiknya di AC Milan. Dia pastinya akan dikenang sebagai salah seorang pemain kegemaran kelab itu.

6. Neymar: RM356 juta (£66 juta)

Pemain muda Brazil ini yang membuat perpindahan besar ke Eropah pada musim lalu sekaligus meletakkan dirinya dalam senarai 10 pemain terkaya. Bintang Barcelona, Neymar, kini turut bersama skuad negaranya untuk bersaing dalam Piala Dunia yang dijadual berlangsung tidak lama lagi.

7. Ronaldinho: RM346 juta (£64 juta)

Pemain berusia 33 tahun ini meninggalkan Eropah empat tahun lalu tetapi dia kekal sebagai pemain bola sepak yang paling dikenali di dunia. Dia yang kini beraksi di Atletico Mineiro masih mempamerkan kemampuan dan bakatnya.

8. Zlatan Ibrahimovic: RM308 juta (£57 juta)

Siri perpindahan di kalangan kelab besar termasuk AC Milan, Inter, Barcelona, Juventus dan PSG, menyaksikan Zlatan mengumpul kekayaan yang besar. Pemain lincah Sweden ini adalah salah seorang pemain paling berkarisma dan juga mempunyai perjanjian penajaan besar dengan jenama sukan Nike.

9. Gianluigi Buffon: RM281 juta (£52 juta)

Kapten Itali dan Juventus ini adalah penjaga gol yang menerima bayaran paling tinggi dalam dunia bola sepak selepas menandatangani kontrak besar dengan Old Lady.

10. Thierry Henry: RM254 juta (£47 juta)

Lagenda Arsenal ini adalah salah seorang daripada dua pemain yang beraksi di luar eropah tersenarai dalam 10 pemain terkaya dunia. Beliau menandatangani kontrak lumayan dengan New York Red Bulls pada 2010. Pemain Perancis ini kini berusia 36 tahun tetapi masih menjadi penjaring utama di kelab MSL itu.

Sumber : astro arena 2014

Buku Program Hari Guru 2014






Wednesday, May 14, 2014

Cara tenangkan bayi menangis

Anak saya sedang menangis. Apa yang harus saya lakukan?

Ada beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk cuba menenangkan bayi menangis. Tidak semuanya berkesan untuk semua bayi, jadi anda perlu memahami bayi anda sedikit demi sedikit untuk mengetahui apa yang sesuai bagi dirinya dan anda.

1. Bedung bayi dan peluk dengan kuat. Bayi baru lahir menunjukkan kecenderungan untuk rasa rapat dan selamat, sama seperti masa di dalam rahim. Jadi anda ­mungkin mahu cuba membedungkan bayi anda dengan selimut dan memerhatikan sama ada dia suka dibedung atau sebaliknya.

Ramai ibu dan bapa juga mendapati memeluk bayi rapat, terutama apabila bayi boleh mendengar denyutan jantung ibu bapa atau meletakkan bayi dalam gendongan menyamankan.
Foto

PELUK erat bayi.

Sesetengah bayi pula mungkin berasa bedung terlalu menyekat dan lebih sukakan lain cara untuk ditenteramkan seperti dibuai atau dinyanyikan.

2. Dapatkan ritma yang sekata. Di dalam rahim, bayi anda boleh mendengar denyutan jantung anda yang juga satu sebab bayi masih suka dipeluk rapi.

Bagaimanapun, bunyi lain yang teratur dan berulang juga boleh mendatangkan kesan tenteram. Anda boleh cuba memainkan muzik yang lembut atau menyanyi senandung buaian.

Ramai ibu bapa mendapati bayi mereka boleh mendengar ritma mesin basuh yang teratur atau bunyi bercorak dihasilkan oleh pembersih vakum atau pengering rambut yang dapat membuatkan mereka tertidur.

Tapi awas, jangan sekali-kali meletakkan bayi anda di atas mesin basuh atau pengering kain pada bila-bila masa sekalipun. Sebaliknya, letakkan dia di atas lantai berdekatan dengan mesin terbabit.

3. Buai bayi. Kebanyakan bayi suka dibuai perlahan-lahan dan anda mungkin dapati bayi anda boleh ditenangkan dengan cara ini, sama ada dodoi sambil berjalan atau meletakkannya di pangkuan sambil anda duduk di kerusi goyang.

Buaian khas bayi atau kain gendong tradisional boleh menenangkan sesetengah bayi manakala sesetengah yang lain pula lebih selesa jika bergerak dengan laju dan terus tertidur apabila dibawa berjalan dalam kereta.

4. Cuba kaedah urutan. Mengurut bayi atau menggosok belakang atau perutnya dengan perlahan boleh membantu menenangkannya.

Jika anda nampak dia seperti dalam kesakitan akibat angin, cuba susukan dia dalam posisi tegak dan tepuk belakangnya dengan lembut selepas penyusuan dengan menyandarkannya di bahu anda.

Bayi yang menghidap kolik kadangkala rasa selesa jika perut mereka digosok dan anda pun akan berpuas hati sebab sekurang-kurangnya sudah mencuba membantu bayi yang cemas.

5. Biarkan dia menghisap sesuatu. Bagi setengah bayi baru lahir, dorongan untuk menghisap amat kuat dan menghisap puting atau jari (yang bersih) atau ibu jari boleh memberi ketenangan.

“Hisapan selesa” boleh mengaturkan kadar denyutan jantung bayi, perutnya lebih relaks dan membantu dia bertenang.

6. Jangan menaruh harapan yang terlalu tinggi pada diri anda. Bayi yang menangis tidak berhenti-henti tidak akan memudaratkan dirinya dalam jangka panjang, tetapi mungkin menyebabkan banyak tekanan dan kebimbangan bagi ibu bapanya.

Jika bayi anda kelihatan tidak gembira dan menolak sebarang usaha anda untuk menceriakan atau menenangkannya, ini mungkin membuatkan anda rasa kecewa. Ibu bapa sering menyalahkan diri sendiri.

Mereka berasa tidak cekap sebagai ibu bapa yang menyebabkan bayi menangis tetapi ini bukan hakikatnya.

Jika anda sudah pasti keperluan bayi anda sudah dipenuhi dan tiada perkara fizikal yang menyebabkan bayi anda menangis dan anda pula sudah mencuba segala-galanya untuk menenangkannya, tetapi tidak berhasil, sudah tiba masanya anda menjaga diri sendiri supaya anda tidak putus asa.

Berikut beberapa cadangan:

• Tarik nafas panjang.

• Letakkan bayi anda di satu tempat buat sementara dan biarkan dia menangis untuk seketika tanpa anda mendengar tangisannya.

• Jika membantu, mainkan muzik yang nyaman dan tenangkan diri sendiri untuk 10 minit.

• Panggil kawan atau saudara untuk mendapatkan sokongan. Berehatlah buat sementara dan biarlah orang lain menjaga bayi anda sekejap.

• Cari kumpulan ­sokongan atau kumpulan ibu-dan-bayi yang mana anda boleh berkongsi perasaan dan berbincang dengan ibu bapa baru yang lain mengenai cara untuk menangani tangisan bayi.

• Ingatkan diri anda ­bahawa bayi anda tidak mempunyai sebarang masalah dan tangisan itu tidak akan mencederakan dia. Kadangkala cuma dengan menerima ­kenyataan yang anda mempunyai bayi yang banyak menangis akan membantu, sebab anda tidak akan membuatkan diri anda letih dengan mencari sebab tangisan, menyalahkan diri sendiri atau melakukan pelbagai rawatan yang tidak berkesan.

• Ingatkan diri anda bahawa ini fasa sementara dan akan berlalu.

Tuesday, May 13, 2014

When you love someone





You’ll do anything.
You’ll do all the crazy things
That you can’t explain.
You’ll fly to the moon,
Or reach for the sun

When you love someone.
You’ll deny the truth,
Believe the lies.
There will be times that you believe
You can really fly.
But your life has really just begun...
 
When you love someone.
When you love someone and feel it deep inside,and nothing else Could ever change your mind.
When you want someone,
When you need someone,
When you love someone,
You’ll sacrifice.
Give everything you’ve got.
You won’t think twice.
You risk it all.
No matter what the cost
When you love someone.
You’ll fly to the moon
and touch the sun
When you love someone...

Love Quotes : Missing You

"Before I sleep and after I wake up and all the hours in between ... you occupy my mind. So, practically every moment of the day you are in my thoughts. I miss you."
 
"It's true we don't know what we've got until its gone, but we don't know what we've been missing until it arrives."

"I did three things today; miss you, miss you, and miss you."
 
"Each time I miss you, a star falls down from the sky. So, if you looked up at the sky and found it dark with no stars, it is all your fault. You made me miss you too much!"

"Missing someone gets easier everyday because even though you are one day further from the last time you saw them, you are one day closer to the next time you will."
 
"“Cause I love you and I miss you, hearing your voice is the closest thing to touching you…”" 
"To me you are my rose; every day when I see a beatiful rose I think of you, and miss you, and hope to hold you in my arms."
 
"Distance never separates two hearts that really care, for our memories span the miles and in seconds we are there. But whenever I start feeling sad, because I miss you, I remind myself how lucky I am to have someone so special to miss."
 
"When the night has come and the land's dark, when the moon is the only light we'll see, look at the stars; can you count them? I miss you that much."

"When I miss you, I don't have to go far ... I just have to look inside my heart because that's where I'll find you."
"I heard someone whisper your name, but when I turned around to see who it was, I was alone. Then I realized that it was my heart telling me that I miss you."

"Emptiness isn't loneliness, it's the missing of you."
 
"I miss you like the sun misses the flowers, like the sun misses the flowers in the depths of winter, instead of beauty to direct it's light to, the heart hardens like the frozen world which your absence has banished me to."

"Missing you can turn from pain to pleasure if I knew you were missing me too."

"I don't want you to know, so I try to be strong. I don't want you to think that without you, I can't go on. But that's how it is, and that's how it will be, because, Baby, I love you, I need you, I miss you, and without you, there's just no me."

"Tonight I resign myself to missing you for I know I have the rest of my life to wake up next to you."
 
"If every drop of rain was a thought of you, I'd have every storming cloud in the the world inside my head and I'd still miss you."
 
"When I miss you, sometimes I listen to music or look at pictures of you, not to remind me of you but to make me feel as if I'm with you. It makes me forget the distance and capture you."

"If you think missing me is hard, you should try missing you."
"Missing someone is your heart's way of reminding you that you love them."

Kadang Kita Rasa ...

 
Kadang kita rasa, kita sudah buat yang terbaik ...
Tapi sebaliknya, masih ada kekurangan ...
Kadang kita rasa, kita sudah cukup bahagia ...
Tapi sebaliknya, hati kita masih kosong ...
Kadang kita rasa, kita cukup bersyukur ...
Tapi sebaliknya, kita masih ada sikap meminta-minta ...
Kadang kita rasa, kita sudah faham semuanya ...
Tapi sebaliknya, kita masih tidak tahu banyak perkara ...
Kadang kita rasa, kita sudah bersedia ...
Tapi sebaliknya, kita masih ada kekurangan ...
Kadang kita rasa, kita sudah senyum gembira ...
Tapi sebaliknya, hati kita meronta-ronta mahu mengalirkan air mata ...
Kadang kita rasa, kita serba serbi sudah cukup ...
Tapi sebaliknya, banyak benda yang masih kena buat lagi supaya jadi cukup ...
Kadang kita rasa, kita sudah cukup ilmu pengetahuan ...
Tapi sebaliknya, diri masih memerlukan ilmu tambahan ...
Kadang kita rasa, kita sudah cukup baik dan sempurna ...
Tapi sebaliknya, kita lupa, selagi bernama manusia, kita sentiasa akan ada kekurangan ...
Kadang kita rasa, kita sudah cukup berhati-berhati tidak melakukan kesilapan ...
Tapi sebaliknya, berulang kali kesilapan sama yang kita lakukan ...
Kadang kita rasa, kita sudah melupakan kisah lama ...
Tapi sebaliknya, kisah lama masih kekal dalam memori dan mungkin abadi dalam hati kita buat selamanya ...
Kadang kita rasa, kita sudah berkongsi segalanya bersama orang yang kita sayang ...
Tapi sebaliknya, masih ada rahsia lagi di antara keduanya ...
Kadang kita rasa, kita bahagia melihat dia bahagia ...
Tapi sebaliknya, hati kita terjentik rasa sakit dan terluka ...
Kadang kita rasa, kita sudah cukup tenang menghadapi segalanya ...
Tapi sebaliknya, jiwa menangis meratapi apa yang telah berlaku ...
Kadang kita rasa, kita sudah berjaya ...
Tapi sebaliknya, diri kita masih jauh ketinggalan ...
Kadang kita rasa, kita sudah puas mengecapi nikmat dunia ...
Tapi sebaliknya, diri masih leka dengan hal dunia ...
Kadang kita rasa, diri kita kuat ...
Tapi sebaliknya, diri seakan menyembah bumi meratapi ...
Kadang kita rasa, semua adalah baik-baik sahaja ...
Tapi sebaliknya .... hanya DIA Yang Maha Mengetahui Segalanya ...

T shirt Nordin FC kilauan emas 4

Alhamdulillah rezeki kali ini CM telah mengdesign t shirt untuk peminat Nordin FC atau Megat Nordin. Senang jer design kali ni kerana x perlu edit banyakm ambik gambar tukar kepada black n white n tulis sikit2 dan siap. Semoga dimurahkan lagi rezeki selepas ini insyaallah.

Monday, May 12, 2014

10 TABIAT YANG MEROSAKKAN OTAK

10 TABIAT YANG MEROSAKKAN OTAK

1. Tidak mengambil sarapan pagi.

Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan.

Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok.

Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan.

Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara.

Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur.

Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur.

Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat.

Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi.

Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir.

Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.

Semoga bermenfaat

Salam Ukhuwah..~

1. Tidak mengambil sarapan pagi.
Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan.
Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok.
Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan.
Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara.
Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia.Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur.
Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur.
Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat.
Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi.
Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun.

10. Jarang berfikir.
Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.
Semoga bermenfaat

Sunday, May 11, 2014

Nak gi pulau

Dua tiga hari ini, rasa nak gi tinggal kat pulau jer sorang diri. Melupakan segala bebanan kerja,  stress dan segalanya yang membelenggu fikiran ketika ini. Entah apa yang bermain dikepala saat ini sehingga berat untuk memikirkannya. Menghirup udara pantai dengan kedamaiannya yang sangat indah dapat menghilangkan keresahan hati tatkala kepala berat menanggungnya. Bestnya rasa dapat lupakan segalanya. .. malam ni nak mimpi gi pulau lah... nite

Malam Pertama, Kedua dan Ketiga......

Dalam keheningan malam penuh syahdu, Ramli masuk ke kamar kerana mengantuk. Dilihat isterinya sudah berselimut dari hujung rambut ke hujung kaki. Malu agaknya. Maklumlah malam pertama..." bisik hati Ramli. Dimatikanya lampu dan ia pun berbaring di katil. Dicelah2 saura kodok menyeru pasangannya, terdengar suara isteri berbisik, penuh romantis, "Buah papaya dah masak ranum, bila tupai nak datang merasa ?" "Dah, apa citer ni ?" tanya Ramli dlm hati. Separuh malam dia terbaring berfikir. "Oh, agaknya isteri ku teringat kampung halaman.. sian.. sampai mengigau? Takpelah, biarlah dia tidur" bisik hatinya penuh understanding.
Mlm ke 2 adegan yg sama cuma dialognya agak berbeza. Bisik isteri "Sawah bendang dah siap dibajak, bila pak tani nak turun menyemai?" "kesiannya bini aku.. masih ngigau lagi.. aku mesti cari penawar !" Ramli bertekad. Esok harinya, Ramli bercerita pada ayah yg kebetulan datang untuk bertanya khabar `pengantin baru' "Lah.." keluh ayah Ramli, "aku antar belajar sampai Universiti, benda cam ni pun kau tak paham?" Ayahnya pun mula bercerita perihal adam & hawa, laila & majnun, romeo & juliet... (yg relevan untuk pegantin baru je!) Sepatah cakap orang putih "about the birds & the bees". "oh. cam tu." sengih ramli, "baru saya paham. Taulah apa nak buat malam ni!" Malam yg sangat ditunggu2 ramli pun tiba... adegan sama dikamar tidur. cuma kali ini isterinya membisu seribu bahasa. "lah.. nape pulak senyap. takkan dia give up" tertanya2 si Ramli. Setelah sekian lama tanpa suara dari isteri, Ramli pun berkata, "Dah lapar betul rasanya perut, boleh tupai datang merasa?" Malam dingin semakin sunyi.. tak jawab pun... "Kain pelikat dak disinsing rapi, boleh pak tani turun menyemai ?" pun..masih takde jawaban... Ramli mencuba lagi. "Juruterbang dah siap sedia... boleh pesawat turun mendarat ?" Sayu sekali jawaban si isteri dari bawah selimut, "Maaf tuan... Landasannya baru saje banjir...!"

Saturday, May 10, 2014

Tips ketenangan hati

Alhamdulillah jumpa beberapa tips yang boleh membuatkan hati kita menjadi tenang.

6 Tips mudah untuk mendapatkan ketenangan hati

    Jangan tergantung terhadap orang lain. Bersikaplah mandiri dan percaya akan kemampuan yang kita miliki.

    Jangan berburuk sangka, berfikirlah positif akan membawa pada suatu yang bermanfaat.

    Jangan mengingat penyesalan yang tidak pantas disesali dimasa lalu,hidup itu mudah,buatlah dalam suatu perbuatan kita dengan keputusan dan jadikan masa lalu menjadi sebuah pelajaran untuk menjadi yang lebih baik dimasa depan.

    Jangan pernah menyimpan dendam dihati, dendam itu di ibaratkan sebagai racun dalam hati kita,jauhi itu.

    Jauhi sifat terburu-buru, aset dalam kehidupan bukan harta tapi waktu, maka pergunakan waktu dengan baik.

    Jangan khuatir dengan hari esok,ketuklah pintu dan pintu pun akan terbuka,ingatlah ALLAH, ALLAH pun akan ingat pada kita.

Ya Allah.....
Mudahkanlah segala urusan kami hari ini, dekatkanlah rezeki kami, sihatkanlah jiwa raga kami dan mudahkanlah jodoh kami (bagi yg belum menikah), jadikanlah kami keluarga sakinnah mawaddah warrahmah. Aamiin ya Rabbal'alamiin

Berat memikirkannya...

Berat memikirkannya
Hanya itu bukan semua
Bukan itu bukannya ia
Hanya aku tahu segalanya
Biar menjadi tanda tanya
Kerana itu sebuah cerita

Berat memikirkannya
Darah menyirat sampai ke kepala
Hanya tersurat akan ku cerita
Tersirat biar menjadi rahsia

Berat memikirkannya
Kenapa aku bukannya dia?
Aku tahu aku siapa
Tak mungkin dapat ku berkata
Biarlah aku memendam rasa

Berat memikirkannya
Senyuman manis pengubat jiwa
Sikit terasa pengubat lara
Tetap diingatan sampai bila-bila

p/s : mood sakit kepala ptg2 ni aduhh... lepas tido ringan sikit rasa... hahaha... terlalu memikirkannya. .. siapa? Biarlah rahsia....

Friday, May 9, 2014

Talam Dua Muka

Kalau tengok tajuk blog pun dah tau apa CM nak cerita kan... Baik la anak2, mari belajar Bahasa Melayu.

Talam Dua Muka membawa maksud:
1. Orang yang berbuat baik kepada dua pihak yang bermusuh
2. Berbuat baik di hadapan orang sedangkan di belakang mengumpat atau maki hamun

Hari ini CM akan ajar macam mana nak bina ayat dengan peribahasa pilihan hari ini...

contoh 1: Si polan ni memang talam dua muka. Depan orang bukan main mesra tapi dekat belakang orang mengata.

contoh 2: Aku talam dua muka sebab aku suka berlakon baik depan orang padahal aku kutuk habis-habisan.

contoh 3: Aku terpaksa jadi talam dua muka sebab hendak ambil kesempatan dekat orang lain.

Dengan contoh2 bernas seperti di atas, anda telah pun berjaya menguasai pemahaman tentang maksud Talam Dua Muka. CM rasakan tempt kerja CM pun ada yang jenis macam ni. Depan jer baik tapi dibelakang Tuhan saja yang tahu. 

Sebenarnya, peribahasa Talam Dua Muka ni dah ketinggalan zaman... Outdated... Sekarang ni sepatutnya, Talam Macam2 Muka atau Talam Multiple Muka...

p/s: Sedapnya kuih talam...

Rasa menyampah

Bila rasa menyampah dengan seseorang mula hati tak tenang nak wat keje. Rasa menyampah tu gabungan daripada perasaan benci+tak suka+berbulu+rimas dan sebagainya yang berkait dengan perasaan negatif. Tak tahu la macam mana boleh wujud perasaan menyampah ni. Mungkin mainan perasaan kot. Lantaklah mainan perasaan pun, yang penting CM menyampah dengan seseorang. Meluat tengok muka. Huh... ada jugak yer perasaan macam ni...pelik betul hahaha. Tapi mungkin untuk sementara jer ni perasaan menyampah tu wujud. Harap2 x kekal lama perasaan menyampah ni.... stresss tgk muka orang yang kita tak suka.... nak muntah pun ada.

Tahap kesabaran

Setiap manusia dikurniakan sifat marah, kecewa, sakit hati, putus asa dan segala macam sifat yang berkaitan dengan jiwa…tetapi dikurniakan juga penawarnya iaitu sabar. Tahap kesabaran seseorang manusia itu bergantung kepada tahap ujian yang diterimanya.

Namun begitu, sabar bukanlah segala2nya. Kerana al-Imam al-Ghazali pernah berkata bahawa manusia yang tidak langsung mempunyai sifat marah itu sebenarnya adalah seekor keldai. Manusia perlu marah untuk perkara2 tertentu. Tetapi ianya tidaklah memberi hak kepada seseorang itu untuk bersifat dengan sifat marah terhadap segala perkara. Sebab itulah, marah itu perlu didasarkan pada akal yang waras. Dan sabar juga perlu didasarkan kepada panduan iman dan akal yang waras.

Sekiranya tanpa panduan akal, maka kemarahan seseorang itu bakal menimbulkan bencana kepadanya dan kepada objek yang ditujukan kemarahan itu. Begitu juga kesabaran…sekiranya tidak didasarkan dengan iman dan akal yang waras, maka akan ternampaklah kelemahan dan kekurangan seseorang akibat ‘kesabarannya’ yang tidak langsung membuahkan tindakan.

Maka, marahlah bila perlu…dan bersabarlah ketika perlu.

Thursday, May 8, 2014

Mood berserabut

Tiba2 mood CM hilang kali ni. Entahlah rasa xde mood nak wt keje. Otak berserabut nak wat keje pun. Syukur kepada Allah CM ada Nya untuk mengadu masalah. Ya Allah kuatkanlah semangat ku ini untuk menghadapi segala tekanan. Kat sekolah pun rasa x seronok dah ni sehari dua. Bila mengadap muka orang yang CM tak suka rasa naik menyampah dan bertambah stress . Huh.... tapi bila rasa begitu,  isteri CM dan anak CM la yang CM akan mengadu masalah. Orang yang paling CM percaya selain ibu bapa CM ialah isteri CM. Bila ada masalah CM akan meluahkan. Bila CM happy CM akan kongsikan. Dialah yang sentiasa memberi semangat dan sokongan untuk CM. Syukur dikurniakan seorang isteri dan anak yang sangat menyayangi CM. Bila bersama mereka hilang segala masalah dan tekanan tempat kerja. Itu jelah luahan hati kali ini. Semoga otak menjadi kembali normal seperti biasa.

Ya Allah, Suburkanlah kasih dan cinta kami

Seorang isteri yang ku sanjung tinggi kasih sayangnya.
Susah dan senang hadapi bersama-sama. 
Ya Allah suburkanlah kasih sayang kami hingga ke jannah
Kuatkan cinta kami untuk selamanya.
Seorang ibu kepada anakku
seorang sahabat dikala diperlukan
seorang pendengar setia dikala ku meluahkan
seorang penghibur dikala ku kesunyian.

Ya Allah jadikan kasih sayang kami
dibawah keredaanmu
berkatilah hidup kami di bawah naungan-Mu
takkan terpisah selagi hayat dikandung badan
semoga bersemi cinta kami untuk selamanya
I Love U Sayangku, isteriku, sahabatku......

Bercakap dengan tunggul kayu

Apa perasaan anda bila bercakap dengan seseorang ibarat bercakap dengan tunggul kayu? xde respon sepatah pun. sakit hati kan. Begitulah kalau kita bercakap dengan seseorang yang tak beri perhatian dan buat tak tahu jer ibarat bercakap dengan tunggul kayu. Baik bercakap dengan tunggul kayu lagi senang boleh sepak terajang kat tunggul tu. hehehe puas hati sikit walau xde respon pun kan. Jadi kalau orang orang bercakap dengan kita tu tolong la bagi respon sikit contohnya angguk ker atau mengiyakan atau menidakkan apa yang diperkatakan itu. Takde lah kawan tu jadi macam dunggu jer. Sakit hati betul kalau CM mengalami situasi macam ni. Nasib baik orang, kalau tunggul kayu dah lama dah ambik kapak hancurkan tunggul kayu tu. huhuhu....

Wednesday, May 7, 2014

Double stress

X pernah lagi stress sampai migrain macam ni. Bila buat sesuatu benda tu kena fikir banyak kali apa kesannya. Nampak mudah tapi sebenarnya perlu perfect merancang sesuatu perkara baru x jadi caca marba. CM stress sebab sambutan hari guru 2014. Kononnya CM ni dilantik jadi penyelaras untuk persembahan tapi xde kuasa nak buat. Sebab apa xde kuasa, sebabnya kita plan elok2 orang ni tak setuju orang ni bangkang orang cakap x boleh. Habis tu buat apa lantik CM jadi ketua kalau semua x blh? Baik x pyh lantik. Dah la stress dengan kerja yang berlambak, nak wat majlis hari guru pun buat orang jadi stress.  Nak cabut undi la, xnk ada geng yg sama dalam satu grup dan xnak asing pagi dan petang. Hmmm x tahu nak cakap apa. Biarlah cikgu2 pilih apa yang diorang suka. Bagi la kebebasan. Ni kan hari guru. Semua nak seronok2 kan. Xpyh la semua benda nak handle kalau dah lantik ketua. X tahu nak cakap apa dah. Stress tahap maksimum dah. Boleh jadi gila mcm nih... huh!.

Air Mata itu...

Bila kita sendiri, mula teringatkan banyak perkara. Disaat itulah air mata kita tiba2 akan mengalir. Dengan air mata juga, hati kita akan menjadi tenang. Baru CM tahu rupanya air mata ubat paling mujarab time kita dalam kesdihan. Bila teringatkan sesuatu perkara tidak semena-mena air mata akan mengalir dipipi. Tidak rugi keluarkan air mata kerana ia akan memberi kita seribu pengertian.

Kadang2 kita tidak tahu sebab apa kita sedih. Tidak semena-mena air mata boleh mengalir dipipi. Bila air mata itu mengalir barulah hati kita jadi tenang. Air mata kita sebenarnya lebih berharga dari senyuman kerana senyuman itu untuk sesiapa sahaja namun air mata hanya untuk orang tersayang jer... Susah air mata nak mengalir kat orang yang kita tak sayang kecuali jika ada krisis. (pompuan lain la kot kan). Kalau lelakikan mudah mengalir air mata untuk mereka yang dia sayang tak kiralah anak ker, isteri ker, ibu bapa ker, sahabat ker atau adik beradik. Kerana kasih sayang itu sangat bererti. Dengan kasih sayang air mata kita mengalir. emmmmm :(.... mood sedih malam ni 

Tuesday, May 6, 2014

Promosi Photo Booth

Kali ini CM nak kongsikan promosi terbaik bagi mereka yang inginkan kemeriahan sesuatu majlis. Tak kira la majlis kahwin ker, parti harijadi ker, ulang tahun perkahwinan ker, cukur jambul ker atau apa majlis sekali pun mesti anda inginkan kemeriahan, betul tak?. Ranggi creation milik kawan CM menawarkan promosi hebat bagi mereka yang ingin mengadakan photo booth pada majlis tersebut. Dengan harga serendah RM149 anda dapat menjadikan majlis anda sangat meriah dan dapat meninggalkan kenangan indah bagi mereka yang datang ke majlis yang anda buat. So tunggu apa lagi hubungilah kawan CM tu dengan  contact/whatapps 0194490701/0172021984/0192832504 untuk tempahan atau boleh juga melayari page Ranggi Creation www.facebook.com/ranggicreation dan PM untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang photo booth itu. Kalau anda nak tahukan, dah segenap ceruk hotel dan rumah dah kawan CM tu jelajah. Memang terbaikkkkkk lah CM tengok. Cakap jer nak tema apa mesti anda akan dapat apa yang anda inginkan. Yeahhh. Tu jelah yang CM nak kongsikan untuk malam ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...