Wednesday, July 9, 2014

Cara Mengatasi Bayi Menangis

Menangis secara berterusan adalah masalah bayi baru lahir atau berusia kurang dari setahun yang biasa dihadapi ibu bapa atau penjaga.
Menangis adalah satu cara bayi berhubung untuk menunjukkan mereka mempunyai masalah atau tidak selesa.
Menurut Konsultan ­Tangisan Bayi, Uswatun ­Hasanah Mohd Habib, bayi menangis disebabkan beberapa alasan antaranya kehendak rutin seperti lapar, mengantuk, mahu sendawa, tidak selesa atau kembung perut.

“Selain itu, bayi menangis juga disebabkan tidak sihat atau berada dalam kesakitan. Bukan itu saja, lazimnya semua bayi akan menangis apabila emosi terganggu.

Foto1. BAYI perlu dibedung dengan betul.

“Gangguan emosi dalam kalangan dewasa berlaku disebabkan tekanan berbanding bayi yang berpunca daripada perasaan cemas atau berasa rimas.

“Biasanya ibu bapa atau penjaga akan cuba melakukan pelbagai cara untuk mententeramkan bayi bagi mengenal pasti sebab si kecil menangis,” kata­nya.

Tambahnya, ada kala­nya bayi berasa rimas selepas perubahan dialami iaitu ­daripada alam rahim ke dunia baru. Justeru, pelbagai bunyi suara yang ­
didengari akan membuatkan dirinya berasa lemas atau rimas.

Kehilangan sensasi ketika bayi di dalam rahim juga membuatkannya berasa tidak selesa. Terdapat lima ­jenis bunyi tangisan rutin bayi yang boleh dikenal ­pasti bagi mengetahui masalah dialami bayi. Antaranya:

1. Lapar - ‘neh’
2. Mengantuk - ‘owh’
3. Tidak selesa (termasuk emosi terganggu) - ‘heh’
4. Kembung - ‘eairh’
5. Mahu sendawa - ‘eh’


Teknik 5S

“Disebabkan itu, teknik ‘rawatan dakapan’ yang dikenali sebagai colic-calm (penawar sawan ta­ngis) atau suis tutup ta­ngisan bayi diperkenalkan sejak 12 tahun lalu.

“Ia adalah kombinasi lima teknik yang digelar 5S. ­Semua teknik ini di­ilhamkan daripada sensasi di dalam rahim yang menjadi sebab fetus (janin) kekal bertenang sepanjang sembilan bulan di dalam kandungan ibu,” katanya.

Kelima-lima elemen teknik berkenaan bukanlah perkara baru. Hampir semua ibu tahu mengenai teknik itu, namun tidak mengetahui cara yang tepat untuk melaksanaka­nnya mengikut turutan yang betul.

Ini biasa berlaku terutama kepada bayi yang mempunyai masalah kembung atau sensitif. Teknik tepat dan mengikut turutan yang betul dapat membantu menenangkan bayi dalam tempoh beberapa minit saja.

Lakukan kelima-lima teknik berkenaan mengikut turutan dan apabila bayi sudah bertenang atau tidur, letakkan seperti biasa di tempat tidur.

Sila ambil perhatian, ­apabila bayi menangis berterusan, ini adalah satu ­petanda penyakit yang teruk. Sekiranya bayi masih menangis berterusan meskipun semua cara sudah diambil untuk memujuk atau ada petanda selain disebutkan di atas, jangan ragu terus mendapatkan rawatan di hospital.

Lima teknik berkenaan sesuai dilakukan kepada bayi di bawah usia enam bulan. Antara tekniknya ­adalah:

1. Bedung (swaddle)

Bedung adalah salah satu teknik meniru posisi bayi dan keterbatasan ruang di dalam rahim ibu. Ia akan membuatkan bayi berasa seperti sentiasa dipeluk. ­Bedung saja tidak mampu mententeramkan bayi yang sedang mena­ngis, tetapi ­teknik ini diperlukan kerana dapat mengelakkan tangan dan kaki terus bergerak tanpa kawalan.

Sebarang cara membedung bayi boleh digunakan selagi ia dibalut dengan ketat di bahagian abdomen bagi mengelakkan tangan bayi ter­keluar. Elakkan bedung yang ketat di bahagian kaki dan pinggang agar bayi tidak berasa sakit selain ­memudahkan si kecil membengkok atau meng­gerakkan kaki.


2. Posisi mengiring atau ­meniarap (side/stomach)

Ia boleh dilakukan de­ngan memegang bayi dalam posisi mengiring atau meniarap dengan keseluruhan perut dan abdomen di atas lengan kita.

Teknik ini meniru posisi bayi semasa di dalam rahim yang sentiasa dalam kedudukan sisi atau terapung dengan bahagian depan badan mengadap ke dinding rahim (3D) dan bukannya baring telentang seperti kebiasaan kita meletak bayi.


3. Bunyi ‘sssh’ (Ssshing sound)

Buat bunyi ‘sssh’ di telinga bayi atau memasang sebarang bunyian yang dapat menenangkan si kecil. Ini kerana bayi sangat gemarkan bunyian. Ramai pakar dan banyak kajian membuktikan rahim adalah tempat yang sangat bising dengan kekuatan bunyi mencecah hingga 90 desibel iaitu lebih kuat daripada bunyi pembersih vakum.

Bunyi ini datang daripada pelbagai sumber ­antaranya bunyi aliran deras darah ibu ke setiap salur, buka dan tutup injap jantung, proses pencernaan dalam usus serta bunyian dari dunia luar yang dibuktikan hampir tidak ditapis sebelum menerobos masuk ke dalam rahim.

Namun, ia langsung tidak mengganggu janin kerana bunyian akhir yang sampai ke pendengarannya dikurangkan. Ini kerana gegendang telinga janin masih tebal dengan teli­nganya diselaputi verniks dan ruang tengahnya pula dipenuhi dengan air ketuban.

Justeru, kehilangan unsur bunyian itu meresahkan bayi dan kita dapat membantu bayi bertenang malah tidur lebih lena jika dipasang bunyi-bunyian dengan syarat irama yang dipasang cukup kuat. Ia bagi memastikan bunyian akhir yang sampai ke pendengaran bayi menyamai kekuatan bunyi yang biasa didengari semasa di dalam rahim.

Ibu bapa boleh menggunakan pelbagai sumber bunyian antaranya membeli cakera padat yang mendapat sentuhan teknik jurutera bunyi atau boleh memasang radio dan televisyen.

Semua sumber ini boleh dipasang pada jarak empat hingga enam kaki daripada bayi. Selain itu, ibu bapa atau penjaga juga boleh membuat bunyian ‘sssh’ di telinga bayi.

Bunyi dipasang lebih kuat di puncak tangisan bayi dan merendahkan ­kekuatannya apabila bayi bertenang. Mungkin ibu bapa sedar kebanyakan bayi tidur lebih lena di siang hari walau berhampiran sumber bunyi aktiviti ­harian di dalam rumah. Ia juga menjadi sebab bayi lebih mudah dan kerap terjaga di malam hari terutama apabila suasana sunyi.


4. Hayunan (swing)

Semasa di dalam rahim, hampir setiap masa bayi berasa seperti dihayun apabila ibu bergerak. Bayi memang suka dihayun.

Ramai daripada kita sedar janin lebih kerap menendang pada waktu malam ketika ibu tidur. Apabila bayi masih mena­ngis ­selepas melakukan tiga teknik di atas, cuba hayun bayi dengan pantas dan kerap.

Namun, bayi harus dipegang erat. Kepantasan hayunan bayi boleh dikurangkan ketika si kecil sudah bertenang. Caranya pegang bahagian dagu bayi dan goyangkan kepala. Pada masa sama lakukan hayunan badan sambil membunyikan ‘sssh’.


5. Menghisap (sucking)

Memberi bayi sesuatu untuk dihisap seperti puting, payudara atau jari bersih akan mengurangkan tangisan bayi. Bayi gemar menghisap dan kadang kala ada ibu bapa yang berpeluang melihat imbasan imej janin di dalam rahim sedang menghisap jari.

Masalahnya, janin mampu mengekalkan jarinya di dalam mulut untuk tujuan menghisap kerana kedudukan dan keterbatasan ruang rahim.

Namun, bayi tidak boleh membuat perkara yang sama selepas dilahirkan kerana kemampuan ototnya dan kemahiran menghisap jari yang hanya muncul selepas berusia empat bulan ke atas. Justeru, bayi perlu dibantu mendapatkan elemen menghisap untuk mengekalkan ketenangannya.


Kesan membiarkan bayi menangis

Ujar Uswatun Hasanah, satu fakta penting yang harus di ketahui oleh semua orang ialah tangisan berlebihan boleh memudaratkan bayi. Sains memberitahu kita bahawa bayi akan berasa panik dan resah apabila dibiarkan mena­ngis tanpa diberi perhatian.

Bukan itu saja, ia juga boleh memudaratkan bayi serta memberi impak negatif terhadap otak si kecil. Fakta di bawah adalah penerangannya mengenai perkara ini:

Ketidakstabilan hormon dan bahan kimia di dalam otak

Kajian mendapati, bayi yang sering dibiarkan bersendirian dalam suasana tertekan mempunyai tahap lambakan hormon ­kortisol (hormon yang dikaitkan ­tekanan) yang abnormal.

Dr Allan Schore dari Pusat Pengajian Perubatan UCLA menjelaskan, lambakan hormon ini memusnahkan hubungan antara saraf di bahagian penting otak bayi yang sedang berkembang.

Fakta kemusnahan hubungan antara saraf atau dipanggil neurotransmitter ini juga dijelaskan sepasukan pengkaji di Universiti Yale dan Pusat Pengajian Perubatan Harvard.

Mereka mendapati ­tahap kemusnahan di dalam otak bayi yang sering dibiarkan menangis bersendirian menyamai kemusnahan otak orang dewasa yang ­mengalami penyakit ­kemurungan.

Kajian lanjutan berkaitan impak negatif tangisan terhadap otak menunjukkan bayi mengalami potensi peningkatan 10 kali ganda menjadi kanak-­kanak ­hiperaktif dan kekurangan tumpuan (ADHD) yang akan alami masalah pembelajaran di sekolah dan mempunyai kemahiran sosial yang lemah.

Hal ini dapat ­dijelaskan menerusi penemuan Dr Bruce Perry dari Universiti Baylor. Kajian berkenaan mendapati bayi yang ­dibiarkan menangis untuk tempoh panjang berdepan dengan stimulasi tekanan yang kronik dan melampau di dalam otaknya. Situasi ini akan mengubah fungsi dan struktur otak bayi secara amnya.


Kemunduran perkemba­ngan intelektual, emosi dan kemahiran sosial

Pasukan Dr Rao dari Institut Kesihatan Nasional ­Amerika Syarikat membuktikan bayi yang mengalami episod tangisan berpanjangan (tetapi bukan disebabkan kolik) pada tiga bulan pertama mempunyai tahap IQ rendah iaitu purata sembilan mata kurang ­menjelang usia lima tahun berbanding kanak-kanak lain.

Kanak-kanak ini juga menunjukkan kelembapan perkemba­ngan fungsi motor badan. Pengkaji di Universiti Penn­sylvania dan Arizona pula mendapati bayi yang menangis secara berlebihan di awal usianya mempamerkan kesukaran mengawal emosi seawal usia 10 bulan serta menjadi sangat cerewet walaupun cuba ditenangkan.

Ini kerana sistem badan dan otak bayi sudah terbiasa berada di dalam fasa sistem adrenalin terlebih aktif hasil keresahan dan panik berpanjangan kerana tangisan mereka diabaikan.


INFO

Sebab bayi menangis:

• Lapar dan dahaga
• Mengantuk atau letih
• Kesejukan atau basah
• Minta didukung
• Perlu ditukarkan lampin
• Berada di dalam kesakitan atau tidak selesa

2 Komen:

Dr Muhammad Akbar bin Abdullah said...


Info yang menarik. Memang sawan tangis kerap dikaitkan dengan gangguan makhluk halus. Namun ia juga ada dikaitkan dengan masalah penghadaman bayi seperti kembung perut dan asid reflux. Tidak semua sawan tangis memerlukan perhatian daripada doktor. Cuba tips-tips rawatan sawan tangis seperti mengkhayalkan bayi dengan bunyi muzik atau bacaan Al-Quran dan peluk bayi dengan rapat sebelum membuat keputusan untuk berjumpa dengan doktor.

aSmiDar said...

sekiranya bayi menangis tp tdak dibiarkan...kita memujuk...tp tetap menagis...adakah kesan2 diatas akan dialami jgk oleh bayi tersebut?contohnya kerokan otak?