Wednesday, November 18, 2020

Besar sungguh nilai kepercayaan

 

SEBAGAI individu, kita didukung oleh pelbagai nilai. Namun nilai yang paling besar perlu didukung ialah kepercayaan. Runtuhnya nilai tersebut maka runtuhlah juga nilai-nilai lain seperti jujur, amanah, baik hati, ikhlas dan sebagainya.

Pendek kata, apa guna kita jujur, jika akhirnya kita tidak dipercayai oleh orang lain. Begitu juga dengan sikap dan akhlak yang baik akan musnah dengan sekelip mata jika kita sudah tidak dipercayai lagi.

Pun begitu hendak membina nilai kepercayaan ini bukannya sesuatu yang mudah. Kadangkala kita diuji dengan kesabaran, ketaatan, keikhlasan, berdisiplin serta ikhlas dan jujur terhadap sesuatu amanah dan tanggungjawab yang diberikan kepada kita.

Ada kalanya, kepercayaan ini mudah sahaja terlerai setelah begitu lama bertaut. Oleh itu, nilai kepercayaan ini bukannya sesuatu yang remeh dalam perkembangan kehidupan kita.

Sebetulnya, nilai kepercayaan ini bukan sahaja mencerminkan keperibadian seseorang, namun ia lebih besar dari itu. Malah nilai kepercayaan ini boleh dikaitkan secara langsung dengan keluarga, bangsa, agama, negeri dan negara.


Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/11814/KOLUMNIS/nilai-kepercayaan
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf

0 Komen: