Sunday, June 19, 2011

52 Fakta Menarik Yang Jarang Kita Dengar


1. Seorang gadis dapat mengetahui siapa calon suaminya dengan pergi ke makam St. Valentinus pada tengah malam kemudian dia harus menyanyikan sebuah lagu yang telah ditentukan dan kemudian lari mengelilingi gereja sebanyak 12 kali.

2. Bandar Verona di Itali,tempat tinggal Romeo dan Juliet,sepasang kekasih dalam cerita Shakespeare,setiap tahun menerima sekitar 1.000 pucuk surat yang ditujukan kepada Juliet pada setiap hari Valentine.

3. Lebih dari 60 juta juta kotak coklat dijual pada Hari Valentine.

4. Cecil De Vere adalah juara pertama catur rasmi British yang memperoleh gelaran tersebut pada usia 21 tahun pada tahun 1866.Selama lebih dari satu abad dia tetap merupakan pemegang gelaran juara catur termuda.Namanya yang sebenar adalah Valentine Brown kerana dia dilahirkan pada Hari Valentine.

5. Bintang film Rudolph Valentino seringkali ditulis namanya dalam kredit film sebagai Rudolph Valentine.Untuk lakonannya yang pertama dalam film Alimony (1917),dia dibayar AS$5,00 per hari selama penggambaran film.

6. Baka kuda tertua yang masih bertahan hingga sekarang adalah kuda Przewalski,atau kuda liar Mongolia.Kuda ini ditemukan oleh Nikolai Przhevalsky di Gurun Gobi pada tahun 1881,seorang jeneral Rusia yang mengadakan ekspedisi ke Mongolia.

7. Raja Sepanyol membuat pelaburan sebanyak AS$6.000 dalam ekspedisi pertama Columbus.Dalam satu abad,pelaburan telah berkembang menjadi AS$1.750.000 dalam bentuk emas.

8. Pada tahun 1832,ahli bedah Scotlandia Neil Arnott merancang tempat tidur air sebagai cara untuk meningkatkan keselesaan pesakitnya.

9. Untuk menyelamatkan Piala Jules Rimet dari kerajaan Jerman Nazi,Dr. Ottorino Barassi,Wakil Presiden FIFA Itali,menyeludupkannya dari sebuah bank di Roma dan menyembunyikannya di bawah tempat tidurnya selama perang sebelum Piala Dunia FIFA 1950.

10. Thomas Paine mereka jembatan pertama yang panjang,melintasi sungai tanpa tiang penyangga di tengahnya.

11. Kerana cepatnya peredaran Bumi mengelilingi matahari,gerhana matahari tidak mungkin berlangsung lebih dari 7 menit dan 58 detik.

12. Hanya nyamuk betina yang menggigit dan menghisap darah sementara nyamuk jantan hanya menghisap sari bunga.

13. Lagu kebangsaan negara Yunani mempunyai 158 bait.

14. Suatu hari Margaret Herrick,pustakawati untuk Academy of Motion Picture Arts and Sciences mengatakan bahwa rupa patung Academy Award mirip sekali dengan pakciknya yang bernama Oscar.Sejak itu orang terus menyebut piala tersebut sebagai Piala Oscar.

15. Cheetah adalah hewan tercepat di dunia.

16. Matahari adalah jenis bintang yang kecil.

17. Kipas angin di siling menggunakan tenaga letrik yang sama banyaknya dengan tenaga lampu 60 watt.Itu berarti tenaga letrik yang digunakan sekitar 98% lebih sedikit daripada kebanyakan tenaga pendingin udara.

18. Setiap kali Napoleon Bonaparte memakai kain hitam di lehernya pada suatu pertempuran,dia selalu menang.Di Waterloo,dia memakai kain putih,dan dia kalah.

19. Bayi dilahirkan dengan 300 tulang,namun pada usia dewasa kita hanya mempunyai 206 tulang di tubuh kita.

20. Perempuan berkedip dua kali lebih banyak dari pada lelaki.

21. Ketika para pekerja pejabat di sebuah bandar mencari campagne pada 1927 untuk menyambut Charles Lindbergh yang baru kembali dari penerbangan bersejarahnya melintasi Samudera Atlantik,mereka tidak dapat membelinya,akhirnya para pekerja tersebut terpaksa membeli dari beberapa gereja yang memiliki campagne tersebut.

22. Pada 1995 setiap orang Amerika rata-rata menggunakan 331,58 kg kertas.Jumlah ini dua kali lipat dari tahun 1980an. Pemakaian komputer ternyata tidak menggantikan penggunaan kertas,malah meningkatkan pengunaannya.

23. pejabat pusat nasional untuk Suaka Dunia Kelelawar terdapat di Mineral Wells,Texas.Di sini lebih dari 150 kelelawar dari seluruh dunia mendapatkan tempat berlindung.

24. Di Antartika terdapat 42 stesen penelitian sepanjang tahun.Di musim panas ada 4000 orang yang tinggal di benua ini,sementara di musim dingin hanya ada 1.000 orang.

25. Presiden Amerika,Grover Cleveland tidak  pernah menempuh pendidikan formal.Dia adalah satu-satunya presiden Amerika yang menduduki kerusi presiden dua kali tidak berturut-turut.

26. Suaka Dunia Kelelawar dihuni oleh kelelawar yang tidak dapat dilepaskan ke alam bebas kembali,termasuk yang pernah digunakan untuk penelitian,kehilangan induknya,cacat tetap,disita dari penjual binatang yang tidak sah,atau terlalu tua untuk diletakkan di kebun binatang.

27. Coklat batangan dulunya dibuat dari cokelat yang pahit dan manis.Coklat susu diperkenalkan pada tahun 1875 oleh Henri Nestlé,pembuat susu kental dan Daniel Peter,pembuat cokelat.Bersama-sama mereka menciptakan cokelat susu yang kini disukai oleh 80% penduduk dunia.

28. Ketika menaip,orang menggunakan tangan kiri sekitar 56% dibandingkan menaip menggunakan dengan tangan kanan.

29. Tulisan YKK pada zip seluar anda adalah singkatan dari Yoshida Kogyo Kabushikigaisha perusahaan zip terbesar di dunia.

30. Buluh sebenarnya adalah anggota keluarga paling besar dari rumput.

31. Robert Browning menggunakan chianti,sejenis anggur merah untuk menolong menyembuhkan istrinya,Elizabeth Barrett Browning,dari ketagihan laudanum.

32. Zirafah jantan mencari makan di pokok-pokok yang lebih tinggi daripada betinanya,sehingga tidak perlu terjadi persaingan antara kedua jenis yang berbeza.

33. Benjamin Franklin bangga kerana dia menjadi pemilik pertama bak mandi di seluruh Amerika.

34. Di Amerika Syarikat,orang parti Demokrat lebih besar kemungkinannya memelihara kucing daripada orang parti Republik.

35. Paul Newman ditolak ikut serta dalam program latihan penerbangan Angkatan Laut Amerika Syarikat pada Perang Dunia II,kerana dia buta warna.

36. Pasukan nasional bola sepak Romania pada Kejuaraan Bola Sepak Dunia 1930 dipilih oleh rajanya sendiri.Raja Carol II yang gila bola juga meminta para majikan masing-masing pemain untuk memberikan cuti tiga bulan dengan gaji penuh.

37. Ibunda Presiden Harry S. Truman adalah seorang anggota Konfederasi,dan keranaanya dia menolak tidur di tempat tidur Lincoln bila dia berkunjung ke white house.

38. Pada 1991,Laura Dern bersama ibunya,Diane Ladd memperoleh pencalonan Oscar untuk lakonan mereka dalam film Rambling Rose.Laura Dern sebagai Aktres Terbaik dan ibunya sebagai Aktres Pembantu Terbaik.Inilah kali pertama dalam sejarah Oscar,pasangan ibu dan anak memperoleh pencalonan untuk film yang sama.

39. Pelawak dan aktor legenda Bob Hope menjadi pembawa acara sebanyak 16 kali baik sendirian mahupun bersama orang lain dalam penganugerahan Academy Award.Dia juga memegang rekod 27 kali ikut serta dalam acara serupa.

40. Marilyn Monroe mengakui mengalami kesulitan ketika harus menyesuaikan diri dengan namanya yang baru dari nama lamanya,Norma Jean Baker.Ketika membuat tanda tangannya yang pertama,dia harus membuatnya pelan-pelan,kerana dia tidak begitu yakin bagaimana mengeja nama Marilyn,di mana dia mesti meletakkan huruf 'i',dan di mana huruf 'y'.

41. Semangat anti kapitalis menyebabkan para kolonial di Amerika berusaha mengganti nama-nama buah catur menjadi Gabernur,Jeneral,Kolonel,Major dan Kapten.

42. Menurut novelnya,Robinson Crusoe terdampar selama 28 tahun di pulaunya.

43. Muskellunge,ikan rasmi negara bagian Wisconsin,Amerika Syarikat,adalah ikan petarung yang gigih dan beratnya dapat mencapai sekitar 32 kg.

44. Presiden Amerika,Zachary Taylor tidak pernah ikut pilihan raya,tidak menjadi anggota parti politik,tidak pernah berminat dalam politik,sampai dia mencalonkan diri sebagai presiden pada usia 62 tahun.Ketika tinggal di Gedung Putih, dia membiarkan kudanya berkeliaran dan makan rumput di halaman gedung putih.

45. Lebih dari 90% perburuan di kalangan singa dilakukan oleh singa betina.Sementara si jantan enggan mengambil risiko untuk nyawanya,atau lebih suka berehat.

46. Siput menghasilkan cairan lekit tidak berwarna yang berfungsi sebagai lapisan pelindung untuk mereka merayap.Cairan ini begitu efektifnya,sehingga siput dapat merayap di ujung pisau tanpa terpotong.

47. Presiden Richard Nixon meletakkan sebuah kotak muzik di meja pejabatnya yang bila dibuka akan memainkan lagu Hail to the Chief.Lagu ini selalu diperdengarkan ketika Presiden Amerika Syarikat memasuki ruangan.

48. Di Guthrie,Oklahoma,terdapat Museum Pemetik Api Nasional.Di sini dikumpul koleksi 20.000 jenis benda yang mewakili 85.000 tahun sejarah pemetik api dalam hidup manusia.Ini adalah muzium satu-satunya di dunia yang mengumpulkan dan melestarikan sejarah evolusi pemetik api.

49. Roulet diciptakan oleh filosuf dan matematikawan besar Perancis,Blaise Pascal.Roulet adalah produk sampingan dari eksperimennya tentang gerakan abadi.

50. Adolf Anderssen adalah pemain catur terkuat di dunia antara 1859-1866.Ketika meninggal dunia,obituarinya mencapai 19 halaman.

51. Otak udang sangatlah kecil dan terletak di bagian kepalanya.

52. IBM PC 5150 adalah komputer yang menjadi basic utama seluruh komputer di dunia (Tidak termasuk Macintosh, Solaris).


1 Komen:

Anonymous said...

I think this is one of the most important information for me.

And i'm glad reading your article. But should remark on some general things, The web site
style iss perfect, the articles is really excellent : D.
Good job, cheers