Monday, September 16, 2013

Hati dan perasaan

Bercakap tentang hati dan perasaan ni Kadang2 boleh buat seseorang itu angau, kecewa, sedih, berduka, mengelamun, gembira, bahagia dan lain2 yang seangkatan dengan perasaan. Tapi apabila bermain dengan perasaan ni ia mudah membuatkan seseorang tu mabuk seketika jika perasaan tu indah. Jika perasaan itu dimainkan Kadang2 membuatkan seseorang itu akan melakukan perbuatan di luar jangkaan. Sebagai contoh, jika seorang wanita memainkan perasaan seseorang lelaki dengan memberikan pelbagai harapan palsu, mungkin akan menyebabkan tindakan luar kawal dari seseorang lelaki itu untuk membalas dendam sebagai protes kerana malu apabila perasaan dimainkan. Takutkan. Walau bagaimanapun, perkara sebegini mungkin boleh dielakkan jika wanita tidak memainkan perasaan lelaki dan lelaki tidak memainkan perasaan wanita. Jika perkara ini berlaku seeloknya bincanglah elok2 supaya perkara tersebut tidak berlaku.
Bagi hati pula, ia sukar untuk diterjemahkan melalui percakapan. Ia mungkin boleh dilihat melalui perbuatan seaeorang itu. Biasanya mulut akan kata lain tapi hati tidak. Hati akan tetap betul sampai bila2 kerana hanya diri sendiri sahaja yang tahu apa isi hatinya. Tetapi mulut tidak. Mulut hanya manis berkata-kata dan tidak pernah jujur  dengan hati. Hati kata ya tapi mulut kata tidak. Apabila sesorang itu suka kepada sesorang, hatinya mudah tersentuh dan sentiasa berkata-kata. Tapi mulut tidak, hanya menafikan atau mendiamkan sahaja walaupun hati memberontak inginkan dia. 
Namun begitu, hati dan perasaan ini biasa akan hadir bersama jika ia menyukai atau membenci kepada seseorang. Ada hati adalah perasaan. Namun perasaan mudah berubah jika hati terguris atau terluka. Perasaan itu sukar dibuang jika hati dah menyukai seseorang.  Walau benci pada seseorang yang pernah di sayangi, namun perasaan sayang tu tak akan pernah pudar walau hati sudah tawar.
Itu sahajalah CM nak kongsikan tentang hati dan perasaan. Jangan  mainkan perasaan seseorang jika perasaan itu tiada padanya dan jangan sakiti atau menguris hati seseorang jika tak ingin hati kita diguris sama. Ingatlah hati dan perasaan kita hanya kepada Allah swt. Jagalah hati kita supaya bersih dari kotoran2. Hehehe..
Nota kaki : 
Teringat lagu ni, satu-satu saya sayang Allah, dua-dua sayang Rasullulah, tiga-tiga sayang ibu ayah, 1 2 3 sayang semuanya :)

0 Komen: