Monday, September 16, 2013

Al kisah pengasuh Adieb

Kisah tentang pengasuh ni rupanya banyak jenis. Ada yang baik ada yang kurang baik dan ada yang tak baik. Bukanlah nak cerita pasal pengasuh ni semua tidak baik tapi CM nak cerita pasal ragam pengasuh Adieb yang mengada-ngada sangat. Pada akhir tahun 2012 kami ingin la cari pengasuh untuk jaga adieb di kawasan apartment sini. Kebetulan ada la ternampak satu poster yang iklankan untuk jadi pengasuh. Jadi kami pun terus ambil no tel. Kami belum telefon lagi tanya sebab nak hantar pada tahun 2013. Jadi kami tangguh dulu la. Keesokaannya, poster yg ditampal tu dah dibuang oleh budak2 nakal la. Kami pun syukur la sebab sempat ambil no tel. Jadi hari tu kami pun terus cal la kakak tu untuk bincang macam manakan dari segi bayaran dan booking untuk tahun hadapan. Sebab pada tahun 2012 mak mertua CM yang jaga cucu dia. Lepas dah jumpa dan setuju semuanya kami pun mula la hantar pada awal tahun 2013. Pada permulaannya adieb akan menangis hampir 1 bulan sebab tak biasa dengan pengasuh baru. Tiap2 kali nak hantar mesti adieb akan menangis sampaila mama dia balik. Kadang2 pengasuh tu cal suruh mama dia balik sebab tak tahan dah adieb menangis.sepatutnya pengasuh tu kena la dukung atau bawak main kat luar. Ni tak berkurung dalam rumah dengan asap rokok suami dia lagi yang agak kelam. Masalah betul. Ni dah nak mula cerita dah masalah pengasuh adieb ni :). Tiap kali mama dia ambil adieb mesti baju basah sebab berpeluh. CM tengok kipas rumah pengasuh tu pasang no 1 jer. Kesian la kat adieb dengan panas lagi dan asap rokok lagi. Suami pengasuh tu tak kerja sebab sakit. Dalam sakit tu rokok tak henti2 hisap,  bukan nak insaf pun kan. Ni lagi kuat hisap rokok.  Kalau anda nak tahu CM hantar sekejap jer adien tu dalam 2 jam jer. Sebabnya CM mengajar petang manakala wife ajar pagi. Selalunya CM hantar pada pukul 12 lebih semasa nak pergi sekolah manakala wife akan ambil pada pukul 2 lebih. Untung banyak dah tu sebab hantar sekejap dengan bayaran RM280 tu. Kalau nak difikir memang tak berbaloi la kan. Tapi tak kisah la sebab niat kami nak tolong kakak tu sebab suami dia sakit pahtu hanya adieb sorang jer yang dia jaga. Sebelum ni di a cakap mengasuh anak kastam tetapi tak hantar dah sebab bercerai dan siap gaduh2 lagi rumah pengasuh tu. Betul ke tak tahu la..Kadang2 kami sekolah pada hati sabtu bila nak hantar kat rumah pemgasuh, macam2 bagi alasan nak pergi situ la nak pergi sini la. Padahal masa mula nak hantar adieb semua dah setuju. Jadi CM fikir positif la kan. Walau bagaimanapun  setiap kali hari sabtu nak hantar mesti ada jer program dia. Jadi Kadang2 terpaksa bawak adieb pergi sekolah. Lepas tu kan ada lagi masa nak cuti sekolah seminggu. Masa tu belum dapat gaji lagi sebab gaji 25 hb jatuh pada hari cuti. Pada malam nak balik tu pengasuh adieb siap hantar sms suruh bayar dulu sebelum balik. Zalimkan. Sebab dia mintak tu kerana kami janji nak bayar pada 25hb sebab tarikh dapat gaji. Dia ingat kami tak nak bayar kot. Jadi terpaksa la malam tu korek tabung pergi bayar kat dia. Nak g ambil duit tgh2 malam malas la kan kat bank. Bagi la duit seringgit2 kat dia. Puas hati rasa. Dah la kami ni selalu cuti tu pun dia tak reti nak bersyukur. Banyak dapat cuti tapi upah dapat full tanpa ada 1 sen pun kurang. Kadang2 kalau dia nak mtk tlg pergi mana2 mesti tak cakap 'boleh tolong tak'?. Tak pernah!. Yang dia reti cakap 'kejap lagi kita keluar yer' untuk pergi beli ubat untuk suami dia. Slamber dia jerkan nak arah2 orang. Kan manis kalau berbahasa sikit. Ada satu kes lagi dia ada hal nak pergi mana entah. Malam sebelum dia nak pergi dia hantar sms kata esok tak boleh jaga. Terkejut beruk kami dibuatnya sebab baru cakap. Kami pun fikirla nak ltk kat mana adieb. Last2 suruh wife balik awal mintak dengan pengetua. Jadi sempat la jaga. Walau pun selalu makan hari dengan pengasuh, namun kami tetap berfikiran positif. Sebab kami tak nak la fikir bukan2 nanti tak senang nak kerja. Takut Adieb pulak yang jadi mangsa.
Pada cuti sekolah penggal kedua kami hanya hantar adieb 3 hari sahaja. Sebabnya masa datang dari kampung mak mertua CM datang sekali hajatnya nak duduk seminggu sebab nak main dengan cucu.  Kebetulannya dah dekat nak gaji jadi wife CM hantar la sms kat pengasuh tanya kena bayar penuh jugak ker hantar 3 hari jer. Pengasuh tu balas sms dia cakap,  dia pernah jaga anak cikgu sebelum ni walau hantar sehari jer tetap bayar penuh. Kadang2 tak hantar langsung pun bayar penuh jugak. Kami faham la maksud dia tu suruh bayar penuh juga. Main kasar nampak pengasuh tu. Dia ingat kami ni senang2 jer dia nak wat macam tu. Kami pun berbincanglah dan mengambil keputusan tidak menghantar lagi adieb kat dia. Bayar tetap kami bayar cuma terkilan dengan dia sebab langsung tak boleh bertolak ansur walau hantar 3 hari selama 2 jam sahaja sehari. Nampak sangat dia tidak ikhlas nak mengasuh adieb dan memang dia tu tak reti nak bersyukur langsung. Bukan kami tak nak bayar penuh cuma kami nak tahu isi hati dia macam mana. Mata duitan betul. Jadi lepas tu adieb pun dijaga oleh nenek nya dan upah utk bayar pengasuh sebelum ni diberi sepenuhnya kepada mertua CM. Pengajarannya ialah walau nampak baik sahaja muka belum tentu hatinya baik. :) sekarang CM sedang mencari pengasuh baru untuk adieb sebab nenek dia akan jaga sampai bulan 11 jer.. :) tengah fikir nak hantar taska atau rumah pengasuh. ..emmmm

Reaksi Anda:

1 Komen:

Yg terbaik tuk jaga anak,,adalah ibu ank tu sdri ..sabda nabi...wahai isteri...asuhlah sdri dan akrabilah ankmu, kamu akn tinggal bersamaku d dlm syurga"...percaya pd allah...istri yg tinggal d rumah utk asuh ank akn mndapat ganjaran syurga dan rezekinya d dunia d jamin allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...