Tuesday, March 4, 2014

Rahsia Hati Tak Siapa Tahu





"Hidup tak akan menghargai kalau kita tak rasa kehilangan"

Saye kah insan yang tak pandai menghargai tu? Semua yang berlaku kadang-kadang di luar kemampuan kite. Kadang-kdang kita tak sedar perbuatan kita dah buat hati orang lain terluka, terkecil hati. Tapi semua yang terjadi bukan lah sebenar apa yang tersirat dalam hati. Myb die tak maksudkan macam tu. Tapi susah nak diluahkan dengan kta-kata. Sebab bukan semua benda boleh secara mudah untuk berterus-terang. Sebab kenyataan tu biasanya tak seindah apa yang di impikan.

Kadang-kadang seseorang boleh berubah jadi orang lain. Tapi pernah tak orang sekeliling nya faham apa ada dalam hati die? Manusia memang bijak berkata-kata. Tapi pernah tak kita fikirkan apa sebenarnya die maksudkan. Apa yang sebenar ada dalam hati die? Adakah yang diucapkan tu semua memang jujur dari hati die? Kita jarang dan malas kadang-kadang nak amik tau semua tu. Yang kita tau cume salahkan die, lepas tu fikir yang bukan-bukan pasal die.

Sebab tu lah kadang-kadang berterus-terang lagi baik kan. Walaupun menyakitkan, sekurang-kurangnya kita boleh perbaiki kelemahan diri. Sebab kita tak nak kehilangan sesuatu yang berharga dalam hidup ni. Itu adalah satu perkara yang amat menyakitkan sebenarnya. Sekurang-kurang nya bila kita berterus-terang masalah dan salah faham boleh setle. Daripada berdiam diri, masing-masing akan fikir macam-macam. Tak nak macam tu. Sebab.... saya tak nak rasa kehilangan lagi...

Kadang-kadang kita lihat seseorang tu happy go lucky je. Pernah tak kita fikirkan apa dalam hati die?. Bukan semua orang yang nampak happy di luar sama macam apa dalam hati die. Sebab semua tu cuma nak pujuk hati sendiri. Nak buat-buat happy untuk orang sekeliling die rasa die ok. Dan buat semua orang yang die sayang tu happy, tak nak risau kat die.

Tapi kadang kala kita tak akan kuat untuk hadapi keseorangan. Sebab kita cuma manusia biasa. Akhirnya kita terpaksa korbankan semua kemahuan dan kehendak hati kita untuk nya.

Dan sekuat mana pun kita, pada suatu masa bila kita keliru dengan semua itu, dan kita tak tahu nak buat apa lagu.. kita cuma boleh cakap dalam hati,

" Saya mintak maaf, tak ada niat nak sakitkan hati awak........!! 
 
 http://harus-redha.blogspot.com

0 Komen: