Tuesday, March 4, 2014

Fitnah gaya moden lagi dahsyat!



"Memfitnah itu sama seperti memakan daging saudara sendiri"
Tapi kenapa kan masih ramai lagi yang suka menabur benih-benih fitnah. Yang semakin membajanya nanti orang yang mendengar. Kalau bubuh racun xpe gak. Terhenti lah juga fitnah tu nak tersebar. Tapi kalau yang mendengarnya tu pun sama gak suka membuat gosip, makin subur lah tanaman fitnah itu. Hasilnya??
Hasilnya nanti tentulah orang yang memfitnah itu dapat saham dosa. Allah itu Maha adil. Oleh kerana fitnah yang kita buat tu telah menyakitkan dan memburukan orang yang difitnah, makanya Allah berikan segala pahala setiap kali dirinya difitnah. Maha suci Allah!
Fitnah ni juga diibaratkan seperti virus. Lebih bahaya dari virus HIV!!
Kenapa??
Sebab fitnah tu akan lebih cepat tersebar daripada virus. Kalau tak, masa kan wujud pepatah,
'Mulut tempayan boleh ditutup tapi bukan mulut manusia'

"Memfitnah itu lebih teruk daripada membunuh"

Disebabkan sebaran fitnah yang dibuat, habis semua berantakan. Suami isteri bercerai berai. Kawan bermusuh-musuh, adik beradik bermasam muka.
Sayang pon boleh jadi benci.
Betapa dahsyatnya fitnah!!
Tidak hairanlah kenapa boleh dikatakan bahawa fitnah ni akan menjatuhkan ummah. Kalau ummah atau masyarakat dah jatuh, x mustahil negara pun akan jatuh. Dahsyatnya fitnah!
Sayang kan seandainya dulu kita sama-sama kawan, berkasih sayang, bekerjasama tapi disebabkan timbulnya fitnah menjadikan sesebuah hubungan tu renggang. Ketahuilah bahawa bukan semua kawan kita suka melihat kebahagiaan kita. Nak2 lagi kalau kita percayakan kawan ni, tapi rupa-rupa nya dia lah musuh dalam selimut!





Dia baik2 dengan kita tapi rupanya dalam 'kebaikan' tu dia sengaja mencari kelemahan dan berceritakan keburukan kita pada orang lain. Apa jenis manusia kah sebegini??

Fitnah sekarang lebih canggih. Kalau dulu orang membuat fitnah kena pergi rumah ke rumah, dorm ke dorm, meja ke meja. Tapi disebabkan dunia serba canggih dan moden ni lah semakin ramai yang suka membuat fitnah. Dengan cara apa? Bagaimana?

Facebook! Cukup mudah! Hanya dengan membuat satu status memburukan seseorang, sekali kita post je, ramai yang akan like dan komen. Maka dengan mudahnya fitnah bertaburan diseratanya. Cukup2 lah menyebarkan keburukan orang.

Setiap orang ada keburukan masing-masing. Bukan beerti kita terlepas dari keburukan, dan orang tidak mengetahui. Tapi ketahuilah bahawa Allah masih menjaga aib kita! Tapi kalau kita dah selalu sangat mengaibkan orang, x mustahil aib kita sendiri akan terbuka. Masya Allah!

Nak2 lagi kaum perempuan, duduk plak dekat sekolah yang semua perempuan..huu. Ada2 saja gosip liar yang nak dijadikan bahan cerita. Tak cukup memfitnah kawan, cikgu pun sama di fitnah. isk2..

Semoga kita semua tidak tergolong dalam kalangan mereka yang suka menabur fitnah!

 http://harus-redha.blogspot.com

Reaksi Anda:

0 Komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...