Sunday, January 27, 2013

Cendol Durian Borhan - Keenakan Terigau-Igau

Hari ni Cikgu Moka nak cerita pengalaman ke Sungai Besar kerana ada program GB1M atau Guru Baru 1 Malaysia. Cikgu Moka bukanlah peserta program, tapi selaku ajk program untuk pertandingan Karom. Masa tu TPM merangkap Menteri Pelajaran turun menyampaikan amanat kepada guru-guru baru. Tapi bukan itu yang Cikgu Moka nak ceritakan. Cikgu Moka nak cerita pengalaman masa balik dari program tersebut. Pengalamannya ialah makan-makan sepanjang jalan balik ke rumah...seronokkk. :)

Tengok la wartawan tu, bukan main ramai lagi dok ambil gambar TPM

Ok kita tinggal dulu cerita tentang GB1M, kita cerita bab makan pulak. Sepanjang perjalan balik ke rumah selepas habis program, Cikgu Moka tengok sepanjang jalan Kuala Selangor tu terdapat banyak 'sign board ' tertulis perkataan 'Mengtarang'. Apa itu mengtarang? Cikgu Moka pun berhentilah untuk membeli sekilo, sebab tak pernah tengok apa benda mengkarang tu kan. Rupanya mengtarang ni sejenis siput laut yang tiada di tempat lain, hanya di jual di kawasan itu sahaja.

Ni la rupa mentarang
Selepas beli mentarang, berhenti pula beli kerepek kat tepi jalan tu, banyak orang jual, jadi Cikgu Moka beli la sebagai buah tangan untuk pengasuh adieb dan adik beradik kat selayang.
.

Pelbagai jenis kerepek

Perjalanan diteruskan lagi sehinggalah ternampak sign board 'Cendol Durian Borhan' dekat Kuala Selangor tu. Kedai Cendol Durian Borhan ni senang nak jumpa sebab terletak di tepi jalan dengan sign board yang besar. Orang cakap kat sini sedap cendolnya, apa lagi terus la brek emergency pekena cendol la dulu sebelum meneruskan perjalanan balik, kalau tak lambat la pulak nak sampai sini.
 
Ni la Borhan
Sumber gambar atas  :  http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1027&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm

 
 Ni la Sign board kat tepi jalan Cendol Durian Borhan

 Ni kaunter pembayaran dengan kaunter ambil order, layanan memang bagus dan cepat

Ni cendol durian + Jagung yang Cikgu Moka order, rasanya memang sedap la beb :) RM 2.50 jer.. murahkan?

Ni pula cendol durian + keladi yang wife moka order

 Ni pula laksa special yang berharga RM 4.50 yang biasa RM 3.00 jer. Mee kari pun ada tapi laksa memang favorite Cikgu Moka la. Yang specialnya ialah dalam laksa ni ada ayam dan udang. Rasanya sangat lazat beb..

 
 Dah cuba ke belum? rasa nak tambah lagi la

 Pemandangan dari kereta tepi jalan

Pelanggan tak putus-putus datang menikmati Cendol Durian Borhan

Kalau anda nak rasa, jemputlah datang ke sini, (bukan iklan berbayar yer) alamat dia Batu 2, Jalan Penambang, Kuala Selangor. Siap ada cabutan bertuah lagi. Takkan sesat punya, sebab kedai ni tepi jalan jer. Ok itu saja untuk hari ini, jumpa lagi. :)


0 Komen: