Monday, January 28, 2013

Pekan Mundok, Thailand destinasi Pilihan


       Kepada semua rakyat Kelantan ataupun rakyat luar Kelantan yang mahu bercuti di Kelantan. Cikgu Moka cadangkan anda luangkan masa separuh hari untuk singgah ke Pekan Mundok 15 minit dari Rantau Panjang,. Pekan Munduk ini adalah disebelah Thailand, namun anda tidak perlu risau kerana disini tidak perlu passport untuk menyeberangi Sungai Golok.

      Dengan hanya tambang perahu RM1 sehala, anda boleh ke Pekan Munduk dengan bebas. Disana bermacam barangan dijual dengan harga murah dan hampir tidak masuk akal sekiranya anda selalu membeli belah di kota Kuala Lumpur. Bantal kekabu hanya RM10 untuk 2 biji, di kota KL mungkin harga mencecah RM 40 untuk sebiji bantal. Baju blouse untuk wanita cuma RM8 di kota KL mungkin mencecah RM49 . Toto Narita cuma RM28 , di kota KL mungkin mencecah RM80 untuk sebidang toto. Jika anda minat haiwan peliharaan, disinilah tempatnya dengan pelbagai haiwan peliharaan menarik dijual seperti arnab , burung candik, dan beberap spesis eksotik contohnya anak landak.   
       Kat sini juga, vcd cetak rompak banyak dijual terutama vcd dikir barat yang dijual dengan harga serendah RM 4 sekeping, kalau beli tiga keping dapat la RM 10. Bagi yang nak merasa mee celup, pulut ayam, nasi komok, lokcing, air minuman dalam bekas pasu, madu lebah dan macam- macam lagi lah boleh la beli kat sini kerana ia banyak dijual. Pasti anda akan datang lagi kalau datang sekali.

          Jadi untuk percutian pada sesi Perayaan Tahun Baru Cina ini, anda semua dijemput untuk singgah ke Pekan Munduk untuk sebuah percutian yang yang singkat tetapi menarik. Untuk makluman, pada hari Isnin dan Jumaat digelar 'Hari Nat' oleh penduduk Thailand. Tapi pada masa sekarang, kerajaan Thailand tak mebenarkan segala aktiviti pada hari jumaat kerana kebimbangan akan serangan pihak pengganas yang meberi amaran akan memotong telinga bagi sesiapa yang berniaga atau melakukan aktiviti pada hari jumaat. Motifnya cikgu Moka sendiri pun tak tahu. Jadi hari 'Nat' di tukar pada hari sabtu. Jangan risau, belum terjadi benda-benda pelik lagi setakat ini di sana. Cikgu Moka tinggal dekat jer dengan Pekan Mundok tu, lebih kurang 5 KM sahaja dari rumah. Jadi pada hari tersebut, seakan-akan pasar pagi yang dibuka dari jam 8pagi sehingga lewat petang dengan pelbagai pilihan seperti buah-buahan yang sememangnya amat murah. Jom Shopping!!!!

Reaksi Anda:

3 Komen:

Salam cikgu moka kalau maduk ke mundok kene guna pasport ke n ade hari2 tertntu blh mask kn?

Salam cikgu moka kalau maduk ke mundok kene guna pasport ke n ade hari2 tertntu blh mask kn?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...