Friday, December 10, 2010

Isu Cikgu suka bermain Facebook di sekolah

Dalam isu cikgu-cikgu bermain facebook di sekolah, rasanya ramai yang ada pandangan yang berbeza. Seperti yang kita tahu, memang kebanyakkan sekolah sekarang samada sekolah rendah ataupun sekolah menengah memang mempunyai talian internet. Kena pula talian internet itu menggunakan Streamyx dan kita semua maklum talian itu memang sangat laju. Jadi, mari kita bincang bagus ke tak ada internet kat sekolah ni..

1. Dengan adanya kemudahan internet, cikgu boleh membayar bil-bil yang tertunggak seperti bil elektrik, bil telefon, bil kad kredit dan bil-bil yang boleh kita bayar secara online. Malah, ini bukan sahaja menjimatkan masa, ianya juga membantu cikgu-cikgu merancang kehidupan mereka dengan lebih lancar. Jangan anda tidak tahu, ramai cikgu-cikgu ni kebiasaannya akan keluar sekejap dalam jam 11-1 petang hanya untuk membayar bil-bil tersebut. Itu hal dulu. Kini, dengan kemudahan internet, semuanya boleh dilakukan dengan beberapa minit sahaja. Jadi, cikgu-cikgu ni tak perlulah buang masa keluar pergi bank atau pejabat pos untuk bayar bil. Sekaligus mengekang cikgu-cikgu ni dari melepak di luar sekolah dengan lebih lama. Bukankah itu lebih bagus? Cikgu masih ada disekolah dan tidak diluar sekolah? Yang mana satu anda mahu?

2. Ramai cikgu-cikgu yang menggunakan internet untuk mencari bahan bantu mengajar. Ini tidak dinafikan. Tapi tidak dinafikan juga ada yang menggunakannya untuk hal-hal peribadi termasuklah buang masa yang begitu lama di Facebook. Mungkin terjumpa kawan lama, itulah agaknya sampai berborak 2-3 jam sampai tak masuk kelas. Tapi rasanya takdelah yang borak sampai begitu lama bukan?

3. Tidak kurang ada yang membayar hutang PTPTN melalui online dan aku salah seorang daripadanya. Sejak 3 tahun lepas, tidak pernah miss untuk bayar dan mungkin pada tahun ini aku akan berjaya melangsaikan hutang itu. Itu hasil yang bagus bukan?

4. Bertukar-tukar pendapat dengan cikgu sekolah lain. Jangan tak tahu, ramai cikgu terutamanya cikgu-cikgu muda yang mahir menggunakan internet menggunakan internet untuk bertukar pendapat. Malah, ada yang menghantar data atau file menggunakan internet. Wujudnya skype, Yahoo Mesengger dan MSN Mesengger sangat membantu untuk bertukar pendapat dan menghantar file berbentuk pdf atau word. Fail-fail itu sangat ringan dan mengambil masa beberapa minit untuk didownload. Jadi, ini satu lagi point yang baik untuk menggunakan internet. Malah, ada yang berkenalan dengan cikgu dari negeri yang berbeza dengan menggunakan Facebook. Ini yang bagus. Cuma mungkin ada yang menggunakan Facebook untuk tujuan yang kurang sesuai seperti skodeng gambar-gambar perempuan yang comel atau lelaki yang kacak. Jangan tak tahu, ramai guru-guru perempuan yang comel dan manis. Tak kurang juga banyak guru-guru lelaki yang kacak dan berbadan sasa. Itu agaknya yang dok lama lepak kat Facebook.

5. Kebiasaannya cikgu-cikgu bermain di Facebook pada waktu mereka tidak mengajar. Adakah ianya tidak wajar dilakukan? Apakah perbezaan berborak kosong di kantin dan berborak di Facebook? Sama sahaja bukan?

6. Bagaimana pula cikgu-cikgu yang bergosip sana sini dan menyebarkan fitnah serta yang mempromosi barangan samada tupperware atau kuih raya ataupun menjual tudung dan baju kurung? Ni biasanya cikgu perempuan lah. Adakah ini lebih teruk berbanding bermain di Facebook dalam setengah jam ketika waktu lapang?

7. Ada kes cikgu masuk lambat kerana bermain Facebook terlalu lama. Tapi itu rasanya kes terpencil. Cuma dibesar-besarkan sahaja. Cuba plak fikir bila ada cikgu yang lambat masuk kelas kerana pergi makan tengah hari atau breakfast di luar sekolah? Apa pula dengan cikgu yang masuk kelas kerana melepak di kantin sampai terlupa waktu kelas masing-masing? Teruk sangat ke bermain facebook?

8. Biasanya golongan guru muda dikatakan kuat bermain facebook sehingga mengabaikan sesi pembelajaran dan tugas-tugas guru yang lain? Tapi tahukah anda, lebih ramai guru-guru yang veteran yang sangat malas untuk buat kerja berbanding guru-guru muda?Adakah anda tahu tidak ramai guru-guru lama yang tidak tahu menggunakan internet dan microsoft office? Masa itulah nanti guru-guru muda dicari untuk meminta pertolongan..

9. Tahukah anda guru-guru yang bermain di Facebook itu mempunyai daya imaginasi yang lebih luas berbanding guru-guru yang tidak bermain di Facebook? Tak percaya? Anda boleh lihat sendiri dari segi pengetahuan, teknologi dan keadaan semasa.

10. Tahukah anda berapa ramai pengetua atau GPK sekolah yang mempunyai akaun Facebook untuk berinteraksi dengan guru-guru lain ataupun para pelajar? Ini sekaligus mampu memantau kegiatan guru dan pelajar yang bermain facebook.

11. Bermain facebook mungkin salah satu cara untuk guru-guru melepaskan tekanan atau mencari sedikit hiburan selepas berpenat-lelah mengajar pelajar dan menguruskan perkara yang berkaitan dengan sekolah. Ini lebih bagus daripada guru-guru tersebut memendam rasa, bermuram durja, sakit hati, melepak diluar sekolah atau berhenti kerja.

12. Tahukah anda pekerjaan guru merupakan salah satu pekerjaan yang sangat stress dan memenatkan selepas perdana menteri dan doktor?

Dan ada banyak point lagi. Kita tahu, bila isu facebook ini dipanaskan sekaligus ianya akan merujuk kepada cikgu-cikgu muda. Kenapa? Tak ramai cikgu-cikgu lama yang tahu menggunakan facebook dan mungkin ada yang tidak tahu apa itu facebook. Tapi kita tak boleh nak kata mutu guru itu tidak bagus atau disiplin itu tidak bagus. Setiap orang ada caranya dan jika guru masuk kelas, mengajar dengan baik, budak faham apa yang diajar serta tidak menimbulkan masalah, aku tidak rasa menggunakan facebook itu satu kesalahan besar. Ini juga salah satu bentuk pembelajaran. Jika kita tahu menggunakan facebook untuk kebaikan, kita akan dapat banyak perkara yang lebih bagus dan boleh dikongsikan bersama. Cuma bab isu facebook ini bukanlah masalah besar tapi ianya tetap perlu diberikan perhatian.



3 Komen:

azean said...

dan salah sorang cikgunye ialah koiry...hahahaha

MOKA said...

bukan ke kakyan eh suka main fesbuk..:)

azean said...

akak ni laptop pon x bawak dalam kelas tau..huhuhu