Friday, December 10, 2010

Syarat untuk Serap GSTT ke Jawatan Tetap

Yahh, ini satu lagi isu GSTT(Guru Sandaran Tak Terlatih) yang makin hangat dalam tahun ini. Kalau tak silap aku, dah ada dekat 4-5 kali cerita GSTT msuk berita dan banyak kali juga dalam surat khabar dipaparkan. Kiranya, macam cerita panas gak dalam bidang perguruan ini. Ramai dikalangan GSTT yang mahu diserapkan ke jawatan tetap walaupun mereka semua tahu yang mereka cukup sukar untuk mendapat jawatan tetap tersebut.

Untuk yang masih belum tahu, GSTT yang dilantik hanya untuk menampung kekosongan jawatan dan kekurangan guru pada suatu masa dan biasanya memang setiap tahun akan ada kekosongan untuk diisi. Biaanya perkhidmatan mereka akan ditamakan jika ada guru tetap yang posting ke sekolah ditempat mereka mengajar. Jika telah mengajar baru 3 bulan dan ada guru tetap masuk, nak tak nak mereka akan diberhentikan atau ditukarkan ke sekolah lain yang masih memerlukan guru sandaran ini untuk mengisi kekosongan.

Namun, tahukah anda SYARAT untuk dilantik ke jawatan tetap Gred DG41 bagi golongan guru sandaran tak terlatih ini? Antaranya ialah..

1. Warganegara. Ini sudah pasti. Jarang ada warga asing yang jadi guru sandaran.

2. berumur tidak kurang daripada 18 tahun pada tarikh tutup iklan. Biasanya iklan akan dibuka pada hujung tahun untuk ambilan pada tahun berikutnya.

3. mempunyai ijazah sarjana muda pendidikan yang diiktiraf kerajaan dari universiti tempatan atau institusi pengajian tinggi.

4. mempunyai ijazah sarjana muda yang diiktiraf Kerajaan dari institusi pengajian tinggi tempatan serta Diploma Pendidikan atau kelayakan yang setaraf dengannya dan

5. kepujian dalam Bahasa Melayu (termasuk ujian lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan SERTA lulus temuduga yang dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP)

Itu yang diberitahu melalui Harian Metro, 11 Oktober 2010, muka surat 18A oleh Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelajaran Malaysia yang membalas surat pembaca pada 4 Oktober lalu oleh “Bekas GSTT Shah Alam”

Pendek cerita, jika GSTT ada semua ini, adalah tidak mustahil untuk korang semua diserapkan ke jawatan tetap. Jadi, jangan pening kepala dan jangan marah-marah. Memang begini cara dan karenahnya. Jika ada peluang, sambar kerana bukan senang hendak jadi guru tetap sekarang. Susah dan sangat berbeza berbanding 10-20 tahun dahulu.

Ps: Peluang untuk GSTT untuk menjawat jawatan tetap masih terbuka dengan adanya KPLI-SR dan KPLI JQAF atau DPLI yang biasanya ditawarkan setiap hujung tahun. Selalu-selalulah beli dan baca surat khabar atau melayari website KPM untuk perkembangan semasa.

0 Komen: