Friday, December 10, 2010

12 ribu GSTT TIDAK akan diberhentikan

Beberapa hari lepas, aku dengar berita yang agak panas. Dengarnya, Kementerian Pelajaran tidak akan memberhentikan sebahagian daripada 12,000 guru sandaran tidak terlatih (GSTT) di seluruh negara yang bakal tamat kontrak tahun ini. Wahh, ini satu berita baik. Nak dengar berita lagi baik?

Tarik nafas dalam-dalam. Ok, ini dia. GSTT Bakal diserap ke jawatan tetap secara berperingkat jika mengajar lebih 3 tahun. Tu dia!! Tak kesahlah secara berperingkat ke secara pairing ke atau melintang dan menegak, janji diserap ke jawatan tetap. Aku yakin ini yang ditunggu oleh kawan-kawan GSTT aku yang lain. Mesti gembira sakan bila baca paper 3 Disember yang lepas. Sekali lagi, hanya yang mengajar lebih 3 tahun. Maksudnya yang setahun dan dua tahun, lom cukup layak lagi rasanya..

Selain itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata ia bagi memastikan kekurangan tenaga pengajar di sekolah dapat diatasi dan pendidikan pelajar juga tidak akan terganggu. Bagi guru GSTT tamat tempoh perkhidmatan tahun ini mereka tidak diberhentikan, malah bagi mereka yang sudah menerima surat diberhentikan perkhidmatan, ia akan ditarik balik. Kita mempunyai guru GSTT yang berkhidmat di sekolah rendah dan menengah. Semua guru direkrut Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), katanya di sini, semalam. Bagaimanapun katanya, kementerian sudah membuat keputusan tidak membenarkan JPN melatih guru GSTT, sebaliknya akan diselaraskan dengan lebih sistematik. Sumber: Berita Harian 3 Disember 2010

Haha, makin ramailah GSTT yang gembira. Dan yang paling best, kalau korang dah ditamatkan tak kiralah pada bulan Oktober ke November ke Disember ke, ianya akan ditarik balik. Cuma aku nak tanya, tarik balik tu serta-merta ke? Kalau bacaan dalam paper tu, kira macam serta-merta.

Jadi, bonus RM500 tu, kawan-kawan GSTT ni dapat ke tak? Ke kena pulangkan balik? Bagi aku, bagi ajelah GSTT duit RM500 tu. Kira macam hadiah untuk mereka sebab dah penat kerja dekat 10 bulan jadi guru. Bukan senang nak jadi guru sandaran tu..

Ps: Tahniah buat 12 ribu GSTT tersebut. HOho..



0 Komen: