Sunday, October 27, 2013

Perkara yang paling tak suka

Dalam hidup kita mesti ada perkara yang kita tidak suka. Tak kira la apa benda sekalipun ia menyebabkan kita tidak suka perkara tu. Ni baru lepas balik BBQ kat Kem Bumi Jati Jalan Kebun Klang. Sebelum tido macam biasa CM akan menulis dulu. Malam ni CM akan menyenaraikan perkara yang CM tak suka. Banyak benda yang CM tak suka sebenarnya tapi beberapa sahaja yang CM akan senaraikan. Dan beberapa lagi biarlah rahsia. Perkara pertama ialah janji. Kalau orang berjanji dengan CM, CM cukup benci dengan orang tu kalau janji itu tak ditepati. Kalau orang menepati janji memang CM akan hormat dan hargai betul2. Kerana orang yang menepati janji merupakan orang yang boleh dipercayai. Dah janji pun tak tepati macam mana kita nak percaya kat seseorang tu. Benci tu mmg CM tak akan tunjuk tetapi akan simpan dalam hati sampai bila2. Sebagai contohnya kalau orang tu berjanji dengan kita nak pergi mana2 tetapi bila tiba masanya pergi dengan orang lain.  Dah la berjanji nak pergi sama tetapi sampai masa tak ajak pun dan terus keluar dengan orang lain. Kita menunggu macam tunggul kayu. Memang benda tu CM simpan dalam hati. Tu salah satu contohla.

Perkara yang kedua ialah menipu. Orang menipu ni hidupnya tak berkat. Sebab menipu orang jer. Biasanya orang menipu ni dia tidak jujur dan tidak ikhlas dalam sesuatu perkara. Sebagai contohnya orang tu cakap benda baik jer depan kita sedangkan kat belakang kita mengutuk  dan memperli kita. Kalau tak tahu xper, kalau tahu memang CM akan benci sampai bila2. Tu salah satu contoh. Contoh yang lain pula ialah bercakap tak serupa bikin. Contohnya dia buat benda lain tapi bila tanya dia akan cakap buat benda lain. Pantang dan benci betul orang menipu macam tu. Rasa macam diperbodohkan jer. Lagi satu ialah bila kita cerita kat orang tentang seseorang tu, orang tu lak gi cerita kat orang yang kita cerita tu. Bodoh betul rasa kalau kena macam tu.

Perkara lain pula ialah berasa dirinya betul sahaja orang lain semuanya salah. Yang ni mmg CM tak suka kerana orang jenis ni tak boleh terima pendapat orang lain. Bila kita cakap semuanya salah hanya pendapat dia sahaja betul. Orang macam ni tak boleh hidup dalam masyarakat. Buang kat laut jer senang cerita.

Perkara seterusnya ialah orang yang suka mengambil kesempatan. Contohnya bila tengok jer orang tu baik dan boleh di makan, terus mengambil kesempatan terhadap kebaikannya. Kiranya macam buli la kan. Tak patut betul.

Perkara yang lain lak ialah bila bercakap meninggi diri. Contohnya cakap besar yang dia ni semua boleh buat. Tetapi hakikatnya nak suruh betulkan skru pun tak boleh buat. Rasa nak bagi pelempang jer orang macam ni biar padan dengan muka.

Banyak lagi perkara2 yang CM tak suka tetapi cukuplah itu sahaja yang CM nak kongsikan. Kalau cerita semua nanti orang cakap mengada2 la pulak. Cukup itu jelah malam ni tentang perkara yang CM tak suka. Yang lain2 biarlah rahsia. Kalau CM benci kat seseorang tu CM akan benci betul2. Setakat ni xde la benci lagi,  tak suka tu ada la sikit2. Jangan sampai CM benci sudah.

Reaksi Anda:

0 Komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...